Ελίνα Ψύκου: «Είναι τόσο όμορφο να κάνεις μια ταινία»

Η Ελίνα Ψύκου σκηνοθέτησε την ταινία «Η  Αιώνια Επιστροφή Του Αντώνη Παρασκευά», η οποία τιμήθηκε με το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Kινηματογράφου (FIPRESCI) για την καλύτερη ελληνική ταινία, και με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας της Διεθνούς Επιτροπής, στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η ταινία έχει ως θέμα τον τηλεοπτικό παρουσιαστή Αντώνη Παρασκευά, ο οποίος  σκηνοθετεί την απαγωγή του, ώστε το όνομά του να είναι και πάλι στην επικαιρότητα, και απομονώνεται σ’ ένα ξενοδοχείο. Όμως, όσο περνάει ο καιρός, αυτή του η απομόνωση έχει σοβαρές επιπτώσεις πάνω του…

Μιλήσαμε με την σκηνοθέτιδα, η οποία μας εξήγησε τις δυσκολίες του να γυρίσεις μία ταινία μεγάλου μήκους, τον τρόπο που δούλεψε γι’ αυτήν, αλλά και για τον κόσμο του θεάματος γενικότερα.

 

Η ταινία αυτή είναι η πρώτη ταινία σας μεγάλου μήκους. Πώς θα αξιολογούσατε αύτη σας την εμπειρία; Ήταν εύκολο, δεδομένου ότι στην Ελλάδα η χρηματοδότηση, πλέον, για τον κινηματογράφο είναι δυσεύρετη;

Ήταν στα σίγουρα μια δύσκολη εμπειρία. Είναι πάντα δύσκολο να ζητάς στους ανθρώπους να δουλέψουν με καθόλου ή λίγα χρήματα. Είναι πάντα δύσκολο να «παρακαλάς» τους κρατικούς φορείς για τα αυτονόητα. Είναι πάντα δύσκολο να σκέφτεσαι τα χρήματα ή μάλλον την έλλειψη τους, αντί να σκέφτεσαι τα πλάνα της μέρας. Από την άλλη, είναι τόσο όμορφο να κάνεις μια ταινία, πόσο μάλλον την πρώτη σου. Και είναι τόσο όμορφο να σε βοηθούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι και να ξέρεις πως ό,τι καταφέρατε, το καταφέρατε όλοι μαζί!

Στην ταινία σας παρατηρούμε μια μετάβαση στον ψυχισμό του ήρωα: Ο πασίγνωστος παρουσιαστής καταρρέει ψυχοσωματικά, ο κόσμος τον ξεχνάει, και εν τέλει, φτάνει στην παράνοια. Πιστεύετε ότι ο χώρος του θεάματος μπορεί να επιφέρει αντίστοιχα αποτελέσματα σε κάποιον βαθύτατα ενασχολούμενο, όπως ο ήρωας της ταινίας;

Πιστεύω πως ναι. Πιστεύω πως η διασημότητα είναι εθιστική. Από την άλλη, είναι προσωπικό ζήτημα του καθενός. Το πώς δηλαδή κάποιος μπορεί να βρει τις ισορροπίες και να έχει συναίσθηση της ψευδαίσθησης. Κάποιοι το καταφέρνουν και κάποιοι όχι. Ο Παρασκευάς δεν τα κατάφερε…

Ποιο χαρακτηριστικό βρήκατε στο πρόσωπο του Χρήστου Στέργιογλου που σας έκανε να τον επιλέξετε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο;

Είναι ένας εξαιρετικός ηθοποιός και ένας εξαιρετικός συνεργάτης! Τι άλλο να θέλει ένας σκηνοθέτης;

Σε κάποια σημεία της ταινίας σας βλέπουμε διάφορα pastiches υποτιθέμενων παλιών εκπομπών, τις οποίες παρουσίασε ο Αντώνης Παρασκευάς. Πώς δουλέψατε και πετύχατε τέτοια ποιότητα εικόνας που να θυμίζει την ελληνική τηλεόραση, ακριβώς όπως ήταν τότε;

Είδα πολλά αρχειακά υλικά. Το ένα με οδηγούσε στο άλλο.  Τα είδα πολλές φορές. Κι εγώ και οι συνεργάτες μου! Τα «λιώσαμε» και τα αφομοιώσαμε! Σ’ αυτό το σημείο, να προσθέσω τη σημασία του Internet. Είχα άμεση πρόσβαση σε διάφορα υλικά. Ανεκτίμητη βοήθεια και κατά την προετοιμασία της ταινίας, αλλά και κατά τη συγγραφή των σεναρίων. Δεν θα έκανα την ίδια ταινία χωρίς το Internet.

Είδαμε ότι λίγο καιρό μετά την προβολή της ταινίας, ο χαρακτήρας Αντώνης Παρασκευάς απέκτησε δικό του προφίλ σε Facebook, Twitter και YouTube, ενώ άρχισε να δίνει και συνεντεύξεις. Είναι μια ιδέα που σκοπεύετε να κρατήσετε, όπως έχουμε δει στο εξωτερικό ηθοποιούς να εμφανίζονται δημοσίως, παριστάνοντας τους ρόλους τους (πχ., Borat);

Είναι κάτι που το έχω σκεφτεί, αλλά δεν νομίζω να γίνει. Λυπάμαι και τον Χρήστο. Δεν θέλω να τον «κυνηγάει» ο Παρασκευάς.

 (Διαβάστε στο ίδιο τεύχος τη δική μας συνέντευξη με τον Αντώνη Παρασκευά.)

Πώς επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο για την ταινία;

Οι μεγάλοι τίτλοι γενικά μου αρέσουν! Είχα αποφασίσει πως ο τίτλος της ταινίας θα περιείχε το όνομα του βασικού ήρωα. Από την άλλη, η έννοια της επιστροφής ήταν αυτή που με απασχολούσε. Άρα, για εμένα ήταν προφανής ο τίτλος της ταινίας: Η επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά. Κάτι μου έλειπε όμως: Ένα επίθετο. Δοκίμαζα διάφορα, έγραφα, έσβηνα… Ώσπου σκέφτηκα πως η νιτσεϊκή αιώνια επιστροφή είναι ακριβώς αυτό που ψάχνω.

 Τι σημαίνουν για εσάς τα βραβεία της ταινίας στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης;

 Χαρά, μεγάλη χαρά!

Η ταινία έχει προβληθεί και σε διάφορα φεστιβάλ του εξωτερικού. Πώς τη δέχτηκε εκεί ο κόσμος;

 Με πολλή αγάπη και ενδιαφέρον. Η εμπειρία των προβολών στο εξωτερικό ήταν εξαιρετική. Από την πρεμιέρα στο Βερολίνο, μέχρι την Αργεντινή, τον Καναδά και το Λονδίνο· όπου κι αν παρευρέθηκα η επαφή με το κοινό της ταινίας ήταν τέτοια που με έκανε να ξεχνάω τις δυσκολίες και μου θύμιζε… γιατί μ’ αρέσει να είμαι σκηνοθέτης!

Τι ακολουθεί στο μέλλον για εσάς, αλλά και την εταιρία παραγωγής που συμμετέχετε, τη Guanaco;

 Ετοιμάζω τη νέα μου ταινία. Το σενάριο αναπτύχθηκε στα πλαίσια του Berlinale Residency και θα συμμετάσχει στο Co-production Market του ερχόμενου φεστιβάλ Βερολίνου. Όσον αφορά στα σχέδια της Guanaco, καθένας από τους τέσσερις σκηνοθέτες που την απαρτίζουν ετοιμάζει την επόμενη ταινία του.

 

Η ταινία «Η Αιώνια Επιστροφή Του Αντώνη Παρασκευά» αναμένεται να κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 23 Ιανουαρίου. Μπορείτε να δείτε το trailer εδώ.

Related posts:

  1. Ο Αντώνης Παρασκευάς στο ε.ΜΜΕ.ίς