Αντιθέσεις: ευρωπαϊκή πρωτεύουσα 2014 και μέσα μεταφοράς

Η  Θεσσαλονίκη έχει εκλεχθεί ως ευρωπαϊκή πρωτεύουσα των νέων για το 2014, αν και η μετακινήσεις μέσα σ’ αυτήν είναι ένα αγκάθι που δυσχεραίνει τους νέους καθημερινά.

Το μοναδικό μέσω μαζικής μετακίνησης σ’ αυτή την όμορφη πόλη είναι τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ τα οποία αν και πολύ χρήσιμα έχουν πολλά ελαττώματα. Αν εξαιρέσει κανείς τα παλιά και χιλιομπαλωμένα λεωφορεία που χρησιμοποιούνται  στις δυτικές περιοχές της πόλης, τη συχνότητα που περνούν (ανά 20 λεπτά στην καλύτερη περίπτωση) και το «στρίμωγμα» που βιώνουμε, η κίνηση που επικρατεί κάθε πρωί έχει ως αποτέλεσμα να φτάνει ο κάθε νέος στο πανεπιστήμιο ή στη δουλειά του σε μια ώρα ή και παραπάνω. Επομένως ο κάθε νέος θα πρέπει να σηκωθεί δυο ώρες πριν την ώρα του προγραμματισμένου μαθήματος ή της εργασίας του. Μια ώρα για να ετοιμαστεί ή και λιγότερο και την υπόλοιπη για να την φάει στην κίνηση. Ούτε μετρό έχουμε (αν και τα έργα του μας ταλαιπωρούν κλείνοντας μεγάλο μέρος των δρόμων, προκαλώντας κυκλοφοριακό κομφούζιο), ούτε τραμ, τρόλεϊ και όλα τα μέσα μαζικής μετακίνησης που διαθέτουν στην πρωτεύουσα. Η ανάπτυξη στην δική μας περίπτωση, και μάλιστα τώρα με την έλλειψη χρημάτων λόγω οικονομικής κρίσης, αργεί πολύ ακόμα. Έτσι πολλοί νέοι και κυρίως του ανδρικού φύλλου καταφεύγουν στην αγορά μηχανής για την μετακίνηση τους μέσα στην πόλη.

Κάποιοι που τις χρησιμοποιούν καθαρά και μόνο για μετακινήσεις στο εσωτερικό της πόλης, στρέφονται στην αγορά μηχανών χαμηλού κυβισμού (κάτω από 125cc τα οποία λέγονται αυτόματα μηχανάκια ή σκουτεράκια ή παπάκια). Βέβαια υπάρχουν κι εκείνοι που θέλουν να συνδυάσουν τις μετακινήσεις με την «καλή εμφάνιση» και θέλουν να τραβούν την προσοχή και τα βλέμματα των γυναικών, αλλά και των αντρών, κυρίως για επίδειξη κύρους. Αυτοί διαλέγουν μηχανές μεγάλου κυβισμού, όπως για παράδειγμα  Honda cbr 600cc-1000cc, Suzuki gsxr 600cc-1300cc, Kawasaki ninja z750, Aprilia rs4, KTM Duke 690cc-1000 και Bmw R1200 GS. Έχει υπολογιστεί ότι οι συγκεκριμένες μηχανές μέσα στο μήνα χρειάζονται 90 ευρώ σε βενζίνη, με ευλαβική μάλιστα χρήση. Είναι σίγουρα πιο γρήγορες, πιο πολυέξοδες, αλλά και πιο επικίνδυνες.

Η πίστη ότι πάνω στην μηχανή είσαι περισσότερο ευάλωτος απ’ ότι σε ένα αυτοκίνητο είναι κοινώς αποδεκτή. Όμως όχι από τους «καβαλάρηδες των δρόμων». Σύμφωνα με την άποψη τους, ένα καλό κράνος μπορεί να σώσει. Δεν είναι όμως λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες ένα κράνος δεν ήταν αρκετό. Όλοι λίγο- πολύ έχουμε ακούσει ή δει στις ειδήσεις για κάποιο φρικτό δυστύχημα πάνω σε μηχανή. Λίγο η «κακιά η ώρα», λίγο οι κακοί δρόμοι, λίγο οι απρόσεκτοι οδηγοί αυτοκινήτων, λίγο η έλλειψη προσοχής των μηχανόβιων και… ιδού. Έρευνες δείχνουν πως στην Ελλάδα τα ατυχήματα με μηχανή είναι 10 φορές περισσότερα από τα ατυχήματα με αυτοκίνητο σε ένα χρόνο. Μάλιστα η μελέτη των Γιώργου Γιαννή Επίκουρου Καθηγητή Ε.Μ.Π., Ιωάννη Γκόλια Καθηγητή Ε.Μ.Π., Ελεονώρας Παπαδημητρίου Ερευνήτριας Ε.Μ.Π. και Ιωάννας Σπυροπούλου Ερευνήτριας Ε.Μ.Π., με τίτλο «Ανάλυση επικινδυνότητας οδηγών ΙΧ και δίκυκλων στην Ελλάδα» αναφέρει πως οι οδηγοί των δίκυκλων στην χώρα μας παρουσιάζουν αυξημένη επικινδυνότητα και μάλιστα πολύ περισσότερο στις μηχανές μεγάλου κυβισμού και κυρίως στις ηλικίες 18-24 και 25-34 όπου το ποσοστό ατυχημάτων σε μηχανές πάνω από 50cc είναι 30,9%, ενώ το ποσοστό κατεβαίνει στις ηλικίες 35-44 με 17,3%.

Η μηχανή, αν και πολλές φορές αποδεικνύεται μια επικίνδυνη παρέα, δεν παύει να είναι ένα μέσω γρήγορης μετακίνησης μέσα στην πόλη, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως δύο είναι οι γυναίκες στην ζωή ενός άντρα και η μία εξ’ αυτών είναι η μηχανή. Η πολιτεία  λοιπόν θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε να διορθώσει τις μετακινήσεις μέσα στην πόλη, είτε βάζοντας περισσότερα λεωφορεία καλύτερης ποιότητας, είτε ολοκληρώνοντας επιτέλους τα έργα του μετρό, αλλιώς να κάνει έκπτωση στην βενζίνη για τους φοιτητές διότι η κάθε αναφορά της Θεσσαλονίκης ως ευρωπαϊκή πρωτεύουσα των νέων, όσο υπάρχουν τέτοια προβλήματα, είναι  ειρωνική.

No related posts.