Σύλλογος Μουσουλμάνων Θεσσαλονίκης

Αν υπάρχει ένα στοιχείο που θυμίζει την πορεία της Θεσσαλονίκης στην ιστορία, αυτό δεν είναι άλλο από τον πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα. Έχοντας υπόψη ότι μέχρι σήμερα στη Θεσσαλονίκη ζει μεγάλη μερίδα πληθυσμού που ασπάζεται θρησκείες εκτός του χριστιανισμού, και κυρίως το μουσουλμανισμό, αποφάσισα να μιλήσω με μέλος της μουσουλμανικής κοινότητας της πόλης. Ο κύριος Φερίτ με υποδέχτηκε στο σύλλογο των μουσουλμάνων, που ενοικιάζεται από τα μέλη του σε έναν υπόγειο χώρο κοντά στην οδό Λαγκαδά. Ο ίδιος, ιδιαίτερα φιλικός, μίλησε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μουσουλμάνοι όσον αφορά την τέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων τους αλλά και την αρμονική συμβίωση με τους χριστιανούς καθώς, όπως τόνισε, οι μουσουλμάνοι δε δέχονται κανενός είδους ρατσισμό.

Πότε δημιουργήθηκε ο σύλλογος;

Ο σύλλογος ο δικός μας έχει ιδρυθεί το 2005.

Σκοπός του συλλόγου μας είναι η συγκέντρωση στο χώρο αυτό των μουσουλμάνων που μένουν στη Θεσσαλονίκη, κάτω από τη στέγη του συλλόγου μας. Η ανύψωση των πνευματικών δικαιωμάτων των μουσουλμάνων, τα ήθη, τα έθιμα και η κουλτούρα τους.

Πόσοι μουσουλμάνοι υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη;

Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν περίπου 4.500 με 5.000 μουσουλμάνοι. Μουσουλμάνοι από τη Θράκη, όχι μετανάστες. Αν δούμε και την περιφέρεια της Θεσσαλονίκης, υπολογίζω πως είμαστε περίπου 6.000- 6.500 άτομα.

Μέλη του συλλόγου είναι μόνο Έλληνες;

Ναι, Έλληνες μουσουλμάνοι.

Ποια ανάγκη οδήγησε στη δημιουργία του συλλόγου;

Διάφοροι λόγοι, όπως να μαζέψουμε όλους τους μουσουλμάνους, όπως σας είπα και πριν, κάτω από τη στέγη του συλλόγου μας. Πιο πολύ για τα παιδιά, τους νέους μουσουλμάνους, να έρθουν να πιουν τον καφέ τους εδώ, να μιλάμε γενικά για τα ήθη και τα έθιμα της μουσουλμανικής κοινότητας, πέρα από το να τελούμε τα ιερά μας καθήκοντα. Υπάρχει εδώ και ο χώρος της προσευχής, όπου την Παρασκευή, την οποία εμείς οι μουσουλμάνοι έχουμε σαν ιερή μέρα, μαζευόμαστε και κάνουμε την προσευχή μας, όπως οι χριστιανοί την Κυριακή.

Εκτός από την τέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων σας, έχετε κάποια άλλη δράση;

Ο σύλλογος είναι και μορφωτικός, διδάσκουμε στα παιδιά μας το Κοράνι και τα τουρκικά, την τουρκική γραφή. Αυτό γιατί οι μουσουλμάνοι εδώ στη Θεσσαλονίκη, γενιά με γενιά, ξεχνούν τα ήθη και τα έθιμα της δικής τους παράδοσης.

Τι θα ζητούσατε από την πολιτεία;

Δεν υπάρχει χώρος προσευχής για τους μουσουλμάνους. Έκτος από τη Θράκη, δεν υπάρχει αλλού ένα τζαμί αυτή τη στιγμή.

Εμείς το έχουμε πει επανειλημμένα στον κ. Μπουτάρη. Μας έχουν υποσχεθεί πάρα πολλά πράγματα. Οι περισσότεροι από τους 800.000 Τούρκους τουρίστες που ήρθαν φέτος στην Ελλάδα επισκέφθηκαν τη Θεσσαλονίκη, λόγω των οθωμανικών μνημείων. Όταν την Παρασκεύη ψάχνουν έναν χώρο να προσκυνήσουν και βλέπουν ότι στεγαζόμαστε σε έναν υπόγειο χώρο εκπλήσσονται. «Εσείς οι μουσουλμάνοι εδώ στην Ελλάδα, που γέννησε τον πολιτισμό, τελείτε την προσευχή σας σε υπόγεια;», μας ρωτάνε…

Τι δικαιώματα έχει η μουσουλμανική μειονότητα;

Τα ίδια δικαιώματα που έχετε εσείς, οι χριστιανοί, έχουμε κι εμείς οι μουσουλμάνοι. Είμαστε Έλληνες πολίτες, ψηφίζουμε στην Ελλάδα, τα παιδιά μας πηγαίνουν στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Έχει πέσει στην αντίληψη σας ότι μουσουλμάνοι δεν αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο από το κράτος πρόνοιας με τους χριστιανούς;

Όχι, όχι, σε αυτό το θέμα δεν έχουμε κανένα πρόβλημα. Δεν υπάρχει καμία διαφορά, εφόσον ο μουσουλμάνος έχει την ελληνική υπηκοότητα.  Εκτός από την έλλειψη θρησκευτικού χώρου, κατά τα άλλα είμαστε ευχαριστημένοι, δεν μας αντιμετωπίζει κανείς ρατσιστικά. Αυτό το βοηθούν και οι σειρές που παίζουν στην τηλεόραση.

Έχετε ζητήσει ποτέ κάποια βοήθεια από το τουρκικό προξενείο;

Όχι, δεν έχουμε ζητήσει καμία βοήθεια.

Τι άλλο έχετε σκοπό να ζητήσετε από την πολιτεία, από το δήμο; Το τζαμί γιατί δε δρομολογήθηκε τελικά;

Κάποτε ο κ. Μπουτάρης είχε ανοίξει το Γενί Τζαμί, κοντά στο Θεαγένειο, για μια προσευχή και με αφορμή την επίσκεψη κάποιων μουσουλμάνων φοιτητών από τη Θράκη. Εμείς, σε επόμενο στάδιο, ζητήσαμε το Αλατζά Ιμαρέτ στην Κασσάνδρου, μιας και οι μουσουλμάνοι είναι περισσότερο συγκεντρωμένοι στις δυτικές συνοικίες, το οποίο ο κ. Μπουτάρης δεσμεύτηκε ότι θα ανοίξει.  Η απάντηση στην επιστολή που του στείλαμε ήταν ότι ο χώρος παραχωρήθηκε για την έκθεση Biennale. Αυτό που μας μείωσε και μας στεναχώρησε ήταν ότι μέσα σε αυτό το χώρο και δίπλα από τη θέση του ιμάμη, τοποθετήθηκε η είκονα μιας ημίγυμνης κοπέλας που προβάλλεται από προτζέκτορα, και όλα αυτά ενώ πλησιάζει το Κουρμπάν Μπαϊράμ, μεγάλη μουσουλμανική γιορτή .

Αυτό που επιπλέον θα ζητούσαμε είναι ένας χώρος ταφής. Όταν κάποιος από εμάς πεθαίνει, ένα αυτοκίνητο του συλλόγου τον μεταφέρει, ώστε να ενταφιαστεί στη Θράκη.  Δεν υπάρχει χώρος εδώ και δε μπορούμε όταν χάσουμε κάποιον δικό μας να επισκεπτόμαστε το μνήμα του τακτικά. Μας έχουν αποδώσει και σε αυτό δίκαιο.

Ο σύλλογος μας επίσης, έχει προτείνει να μας παραχωρηθεί μια έκταση 500 τ.μ., έτσι ώστε να χρησιμοποιείται για την τέλεση των εθίμων, όπως στην περίσταση του γάμου ή ενός μνημόσυνου, όπου προηγείται πομπή στις οδούς. Με αυτό τον τρόπο δε θα εμποδίζουμε την κυκλοφορία. Ο κ. Μπουτάρης βρήκε καλή την ιδέα μας, αλλά και αυτή έμεινε στο «θα».  Δε θέλουμε να ενοχλούμε την περιοχή, αυτό είναι δυσφήμιση για μας, αλλά είναι πολλοί αυτοί που θεωρούν απαραίτητη τη συνέχεια της παράδοσης.

Το μικρό αυτό χώρο τον νοικιάζουμε. Ακούσαμε τον κ. Καλαντζή, τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων να λέει ότι πρέπει να βρούμε ένα χώρο να τον αξιοποιήσουμε. Τι θέλουν να πουν με αυτό;  Μπορούμε εμείς να σηκώσουμε μιναρέ; Βρήκαμε ένα χώρο στη Λαγκαδά, επικοινωνήσαμε με τον κ. Μπουτάρη αλλά ήταν απασχολημένος, δε μας βοήθησε.

Καταφεύγουν οι άνθρωποι για βοήθεια εδώ;

Ζητούν βοήθεια, ναι. Φέτος, στο Μπαϊράμ, ο σύλλογός μας μοίρασε περίπου 250 σακούλες με τρόφιμα. Πέρασαν 250 οικογένειες από το σύλλογο να βοηθηθούν από όσους είναι σε καλύτερη οικονομική κατάσταση.

No related posts.