«Σπάνια τοπία του Ιαπωνικού Κινηματογράφου. Από την παράδοση στη νεωτερικότητα»

Την Τετάρτη στις 27 Φεβρουαρίου ολοκληρώθηκε το μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης με τίτλο: «Σπάνια τοπία του Ιαπωνικού κινηματογράφου» που έλαβε χώρα στην αίθουσα Παύλος Ζάννας του κινηματογράφου Ολύμπιον.

«Το πρόγραμμα που παρουσιάζουμε σήμερα, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια εναλλακτικής παρουσίασης της ιστορίας του μεταπολεμικού Ιαπωνικού κινηματογράφου (με την εξαίρεση της προπολεμικής ταινίας του Γκόσο): με τα πενιχρά, όμως, μέσα που διαθέταμε δεν μπορούσε παρά να ήταν αναγκαστικά ελλειπτική, λόγω της απουσίας σπουδαίων ονομάτων», δηλώνει ο Μισέλ Δημόπουλος, ο άνθρωπος που επέλεξε τις ταινίες του αφιερώματος και πραγματοποίησε την τεχνική επιμέλεια.

Με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ιαπωνίας, του Japan Foundation, του Kawakita Memorial Film Institute και του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της φέτος μετά τη λήξη του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, προσπάθησε να φανερώσει στο Ελληνικό κοινό τη μαγεία που αποπνέει  η παρακμάζουσα πια 7η τέχνη της χώρας του Ανατέλλοντος Ήλιου.

Στο Φεστιβάλ αυτό που διήρκεσε από την Πέμπτη 21 έως την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013 παρουσιάστηκαν ταινίες, οι οποίες δημιουργήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Οι ταινίες αυτές είτε ασπρόμαυρες είτε έγχρωμες, αναδεικνύουν με ενάργεια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα ήθη και τα έθιμα, αλλά και τις παραδόσεις της Ιαπωνικής κουλτούρας. Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλές από αυτές γυρίστηκαν σε μια περίοδο που η Ιαπωνική κυβέρνηση έδινε επιχορηγήσεις σε ταινίες που περιλάμβαναν και σκηνές σόφτ πορνό. Πέρα από αυτές τις τολμηρές σκηνές για τα παλαιικά δεδομένα των αλλότριων εκείνων εποχών, βλέπουμε να περνάνε στο θεατή μηνύματα τόσο επικριτικά κατά της αυστηρής Ιαπωνικής κοινωνίας όσο και αντιπολεμικά μηνύματα που σχετίζονται άμεσα με τον πόλεμο στη Ματζουρία.

Ειδικότερα, το αφιέρωμα περιλάμβανε δέκα γνωστές και λιγότερο γνωστές ταινίες που σφράγισαν το ιαπωνικό σινεμά. Πρόκειται για τα φιλμ: Γυναίκα της ομίχλης του Χεϊνοσούκε Γκόσο (1936), Ο ηλίθιος του Ακίρα Κουροσάουα (1951), Οι ιστορίες του Γκέντζι του Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα (1951), Κολασμένα πάθη του Κανέτο Σίντο (1967), Το αγόρι του Ναγκίσα Όσιμα (1969), Έρωτας + Σφαγή του Γιοσισίγκε Γιόσιντα (1969), Η τελετή του Ναγκίσα Όσιμα (1971), Έιτζανάικα του Σοχέι Ιμαμούρα (1981), Το θολό ποτάμι του Κοχέι Ογκούρι (1981) και Ζεγκέν, ο άρχων του μπορντέλου του Σοχέι Ιμαμούρα (1987).

«Τα «σπάνια τοπία του ιαπωνικού κινηματογράφου» στα οποία καταλήξαμε είναι ωστόσο ταινίες λιγότερο γνωστές (αρκετές προβάλλονται για πρώτη φορά στη χώρα μας), αλλά ιδιαίτερα σημαδιακές δημιουργών οι οποίοι, στο ξεχωριστό τους ύφος και είδος, με το καλλιτεχνικό τους σύμπαν και την προσφορά τους στην ιστορία του ιαπωνικού, αλλά και του παγκόσμιου σινεμά, σφράγισαν, στο μέτρο του ο καθένας, τη διεθνή αναγνώριση της πολιτιστικής προσφοράς της Ιαπωνίας τον 20ο αιώνα. (Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι όλες οι ταινίες είναι 35 mm και όχι dvd όπως συνηθίζεται πια)», σημειώνει ο κύριος Δημόπουλος.

Με το εισιτήριο λοιπόν να ανέρχεται μόλις στα τρία ευρώ αν είστε ήδη μέλη της Ταινιοθήκης ή τέσσερα αν όχι (η κάρτα μέλους κοστίζει ένα ευρώ μονάχα), στη διάρκεια του αφιερώματος δόθηκε μια εξαιρετική ευκαιρία στους σινεφίλ και στους λάτρεις της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου να έρθουν σε επαφή με κάτι πρωτόγνωρο για τα Ελληνικά δεδομένα και βεβαίως να γνωρίσουν καλύτερα τον πολιτισμό της Ιαπωνίας.

Προσωπικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης για τις υπέροχες κινηματογραφικές στιγμές που απήλαυσα αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα των περίπου επτά ημερών και να ανανεώσω μαζί σας το ραντεβού στις αίθουσες του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Μέχρι τότε να έχετε πάντοτε μαγευτικές προβολές!

Φωτογραφικό υλικό

 

No related posts.