Θεματικη

ΠΟΤΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ;

Σχετικα αρθρα

Μοιρασου το!

Ο ρόλος του ελαιόλαδου και της Μεσογειακής Διατροφής στην υγεία μας

Η παραδοσιακή «Μεσογειακή Διατροφή» μπορεί να περιγραφεί με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

άφθονες φυτικές τροφές (φρούτα, λαχανικά, ψωμί και άλλα προϊόντα δημητριακών, πατάτες, όσπρια, καρποί    και σπόροι)

ελάχιστα επεξεργασμένα εποχικά και τοπικής παραγωγής προϊόντα

γαλακτοκομικά προϊόντα (κυρίως τυρί και γιαούρτι) καθημερινά, σε μικρές έως μέτριες ποσότητες·

ψάρια και πουλερικά σε μικρές έως μέτριες ποσότητες·

κόκκινο κρέας σε μικρές ποσότητες· και

κρασί σε μικρές έως μέτριες ποσότητες, κατά κανόνα με τα γεύματα.

Η συγκεκριμένη διατροφική σύνθεση της μεσογειακής διατροφής έχει ως αποτέλεσμα αφενός τη χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη και αφετέρου υψηλή περιεκτικότητα σε σύμπλοκους υδατάνθρακες και ίνες, στοιχεία που βρίσκουμε συνήθως σε φρούτα και λαχανικά.

Σε ότι αφορά την καθημερινή κατανάλωση ελαιολάδου σε ποικίλες ποσότητες, παρατηρούμε υψηλή περιεκτικότητα της δίαιτας σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Αυτή κυμαίνεται μεταξύ του 15% και 20% των θερμίδων, με αποτέλεσμα το λιπιδικό σύνολο στον οργανισμό να ανέρχεται στο 25-35% του θερμιδικού συνόλου που εμείς προσλαμβάνουμε από τη τροφή.

Με αυτή τη σύνθεση, η μεσογειακή διατροφή πληροί όλες τις προϋποθέσεις μιας επαρκούς δίαιτας για διαβητικούς και μη, όπως αυτή περιγράφεται παραπάνω. Έχει την απαιτούμενη χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και οι υδατάνθρακες προέρχονται κυρίως από πλούσιους σε ίνες σύμπλοκους υδατάνθρακες. Η αναλογία μονοακόρεστων (καλών) λιπαρών οξέων και υδατανθράκων – και κατά συνέπεια το θερμιδικό σύνολο – μπορεί να ποικίλλει ανάλογα:

  •     με το μεταβολικό προφίλ και τις ατομικές προτιμήσεις
  •     με τη διαφοροποίηση της ποσότητας ελαιολάδου που καταναλώνεται σε καθημερινή βάση.

Αν είναι απαραίτητη η απώλεια βάρους και ο περιορισμός των θερμίδων, η ποσότητα του ελαιολάδου πρέπει να ελαττώνεται, ενώ πιο γενναιόδωρη χρήση του μπορεί να γίνει όταν συνιστάται μια ισοθερμιδική δίαιτα, πλούσια σε μονοακόρεστα.

Κατερίνα Γιαννακούλη
Φοιτήτρια του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων Α.Τ.Ε.Ι. Θες/νίκης

No related posts.