eMMEis (οι φοιτητές)… τί τρώμε ;

Το Καλοκαίρι ήρθε, το Καλοκαίρι έφυγε. Ακόμα και το Φθινόπωρο μας εγκατέλειψε. Πλέον το μόνο που έχουμε είναι ο εαυτός μας και έναν επικείμενο τσουχτερό παγετώνα. Από τη στιγμή που δεν εγκαταλείπουμε, όμως, τον εαυτό μας, γιατί να μας φοβίσουν μερικά χάλκινα φυλλαράκια ή μερικές νιφάδες χιονιού;

Αλήθεια, νεαροί φοιτητές, φοιτήτριες και άπαντες υπόλοιποι από το αχανές αναγνωστικό κοινό του εΜΜΕίς, εγκαταλείψατε τον εαυτό σας; Το καταχείμωνο σας βρήκε κουκουλωμένους με παπλώματα ή μελομακάρονα; Και τί συμβαίνει με τη γυμναστική σας; Μήπως έχουμε σκουριάσει ή μήπως σκούριασαν μαζί μας και οι ματαίως ανανεωμένες συνδρομές σε τοπικά γυμναστήρια;

Ως ανερχόμενος δημοσιογράφος οφείλω να σας ενημερώσω για ό,τι απαντήσατε στα ερωτηματολόγια πρόσφατης έρευνας που διενεργήθηκε στα πλαίσια του φοιτητικού κοινού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το ερωτηματολόγιο συστάθηκε με τη βοήθεια διακεκριμένης διατροφολόγου ( Έφη Ι. Κοντού, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, e-mail: info@ekontou.gr), η οποία έλαβε τα αποτελέσματα και προθυμοποιήθηκε να μας παραθέσει τα εξής πορίσματα:

«Οι φοιτητές αποτελούν μία ιδιαίτερη ομάδα ατόμων. Οι αλλαγές στα δεδομένα τους είναι πολλές και οι ρυθμοί με τους οποίους εξελίσσονται είναι εξαιρετικά γρήγοροι. Για το λόγο αυτό, αλλά και γιατί οι φοιτητές είναι αυτοί που με τη σειρά τους στο μέλλον θα επηρεάσουν τις νεότερες γενιές, έχουν υπάρξει αντικείμενο μελέτης πολλών ερευνητών παγκοσμίως. Οι αλλαγές των φοιτητών, όσον αφορά τις διατροφικές τους συνήθειες και τη φυσική τους δραστηριότητα, ήταν γενικά θετικές», σημειώνει σε γενικές γραμμές η Έφη Ι. Κοντού.

Έως εδώ μια χαρά για αρχή! Είναι πασίγνωστο ότι διαμέσου ενός επίπονα ζυμωμένου ορμονικού χάους, οι φοιτητές ως αυθύπαρκτες και έλλογες ανθρώπινες οντότητες διαμορφώνουν χαρακτήρα, προσωπικότητα, νοοτροπία, νοημοσύνη, κοσμοθεωρίες και γενικότερο τρόπο ζωής. Καλώς ή κακώς, λοιπόν, οι διατροφικές μας συνήθειες ενυπάρχουν αναπόφευκτα μέσα σε αυτό το ασταθές κομμάτι της ζωής μας. Η αντίδρασή μας;

«Συνολικά 20 φοιτητές του Α.Π.Θ. συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από 17 ερωτήσεις ανθρωπομετρικών δεδομένων και διατροφικών συνηθειών. Το δείγμα αποτελούνταν σε ποσοστό 45% (9 άτομα) από άντρες και σε ποσοστό 55% (11 άτομα ) από γυναίκες.

Ο μέσος όρος του σωματικού βάρους όλου του δείγματος ήταν 63 κιλά με μέσο όρο ύψους 1,74m, ενώ ο μέσος όρος του Δείκτη Μάζας Σώματος είναι 20,8 kg/m2, κατατάσσοντας το δείγμα στα φυσιολογικά όρια. Ο Δ.Μ.Σ. θεωρείται ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος για την μέτρηση της παχυσαρκίας ανδρών και γυναικών.
Το 25% του δείγματος (5 άτομα) καταναλώνουν 0-2 φορές την εβδομάδα πρωινό, το 30% του δείγματος (6 άτομα) καταναλώνουν 3-5 φορές την εβδομάδα πρωινό ενώ το 45% του δείγματος  (8 άτομα) καταναλώνει 6-7 φορές την εβδομάδα πρωινό. Το 50% του δείγματος δεν παραλείπει να καταναλώσει πρωινό, το 35% δεν παραλείπει το μεσημεριανό γεύμα, το 15% δεν παραλείπει το βραδινό γεύμα, ενώ μόνο το 10% δεν παραλείπει τα ενδιάμεσα γεύματα.

Σε μεγάλο ποσοστό 40% φαίνεται πως η κατανάλωση φρούτων την εβδομάδα είναι η ελάχιστη, δηλαδή 0-2 φορές. Ποσοστό 45% καταναλώνει 3-5 φορές την εβδομάδα φρούτα, ενώ μόνο το 15% καταναλώνει 6-7 φορές την εβδομάδα φρούτα. Όσον αφορά την καθημερινή κατανάλωση λαχανικών, τα ποσοστά δείχνουν ότι το 30% καταναλώνει ελάχιστες φορές λαχανικά, δηλαδή 0-2 φορές την εβδομάδα, το 50% καταναλώνει 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ το 20% καταναλώνει 6-7 φορές την εβδομάδα λαχανικά. Σε ποσοστό 80% η κατανάλωση οσπρίων είναι σπάνια μέσα στην εβδομάδα, ενώ σε ποσοστό 20% η κατανάλωση είναι 1-2 φορές την εβδομάδα. Σε ποσοστό 60% η κατανάλωση ψαριού είναι σχεδόν μηδενική ενώ σε ποσοστό 40%, οι φοιτητές καταναλώνουν ψάρια 1-2 φορές την εβδομάδα. Μόνο το 10% του δείγματος καταναλώνει 6 φορές την εβδομάδα κόκκινο κρέας, σε μεγάλο ποσοστό 70% η κατανάλωση περιορίζεται σε 0-2 φορές την εβδομάδα και το 20% καταναλώνει 3-5 φορές την εβδομάδα κόκκινο κρέας. Το 25% του δείγματος κάνει υπερκατανάλωση αλλαντικών, δηλαδή περισσότερο από 6 φορές την εβδομάδα. Το 35% του δείγματος καταναλώνει 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ το 40% του δείγματος έχει περιορισμένη κατανάλωση, δηλαδή 0-2 φορές την εβδομάδα. Το 30% του συνολικού δείγματος καταναλωνει 0-2 φορές την εβδομάδα γλυκά, το 45%  τρώει 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ το 25% του δείγματος καταναλώνει περισσότερο από 6 φορές την εβδομάδα. Το 55% τρώει αλμυρά σνακ 0-2 φορές την εβδομάδα, σε αρκετά μεγάλο ποσοστό, δηλαδή το 40% καταναλώνει 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ μόνο το 5% καταναλώνει περισσότερο από 6 φορές την εβδομάδα.

Το 70% καταναλώνει σπάνια αλκοόλ, το 20% καταναλώνει πιο συχνά αλκοόλ ενώ μόνο το 10% καταναλώνει πολύ συχνά αλκοόλ.», διασαφηνίζει η διατροφολόγος, παρουσιάζοντας την έρευνα.

Εδώ ενίσταμαι λιγάκι γιατί… κακά τα ψέματα, τα ψέματα είναι κακά! Μιλάμε για ηλικίες 17-20 και σοβαρά, ποιός σοβαρός άνθρωπος θα πιστέψει εκείνο το πραγματικά αντικανονικό «σπάνια»;

«Η φυσική δραστηριότητα των φοιτητών σε ποσοστό 60% περιορίζεται σε ελάχιστες φορές την εβδομάδα, το 30% του δείγματος γυμνάζεται 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ μόνο το 10% έχει έντονη φυσική δραστηριότητα.

Το 85% του δείγματος προτιμά το μαγειρευτό φαγητό, ενώ μόνο το 15% του δείγματος επιλέγει το fast food σαν κύριο γεύμα.

Στην ερώτηση εάν θα επέλεγαν να ενταχθούν σε πρόγραμμα σωστής διατροφής το 60% ήταν αρνητικό», σημειώνει η ίδια.

Γενικότερα, ο ενδοιασμός στην ιδέα των κοιλιακών, των κάμψεων και των ραχιαίων είναι κατανοητός, καθώς από προσωπική εμπειρία έχω να ομολογήσω ότι από τη στιγμή που πατάει κανείς το πόδι του στα 18 αλλά και μετέπειτα στη φοιτητική ζωή, κάνει έναν συνεχή αγώνα δρόμου. Όταν διανύεις καθημερινά έναν μαραθώνιο υποχρεώσεων, μαθημάτων, φίλων και «μαγαζιών», πώς να βρεις χρόνο να «παλουκωθείς» στο γυμναστήριο της γειτονιάς; Ποιο είναι όμως το συμπέρασμα της διατροφολόγου;

«Συμπερασματικά, το ερωτηματολόγιο έδειξε τις διατροφικές συνήθειες των φοιτητών του Α.Π.Θ. και παρόλο που το σωματικό βάρος δεν ήταν υπερβάλλον στο συγκεκριμένο δείγμα, οι διατροφικές επιλογές δεν είναι σωστές σε ικανοποιητικό ποσοστό. Πολλές φορές, οι νέοι κάνουν «λάθη», πόσο μάλλον κατά τη διάρκεια της φοιτητικής ζωής που εγκαταλείπουν το πατρικό τους σπίτι και αναλαμβάνουν οι ίδιοι πρωτοβουλίες ως προς την αυτοσυντήρησή τους. Κρίνεται, λοιπόν, απαραίτητη η δημιουργία προγραμμάτων προώθησης υγείας από ειδικούς, προκειμένου να επιτευχθούν υγιεινότερες διατροφικές συνήθειες από τους φοιτητές», τονίζει η Έφη Ι. Κοντού.

Η ειδικός μίλησε! Μπορεί να μην έχουμε φτάσει τα τραγικά στατιστικά επίπεδα παχυσαρκίας ή λιποσαρκίας που δεσπόζουν σε άλλα δείγματα ερευνών, αλλά σίγουρα κι εδώ υπάρχουν προβλήματα… ίσως όχι ορατά σε κάθε γεύμα, πατατάκι ή νυχτερινό club, αλλά σίγουρα μακροπρόθεσμα στο άθροισμα όλων αυτών των δραστηριοτήτων που σπανίως αναγνωρίζουμε ως «ζημιά» για την υγεία μας.

Συμβουλή μου, λοιπόν, φίλες και φίλοι, είναι μία γερή και βαρβάτη δόση ρεαλισμού. Όσοι θέλουν φρεσκοκαψαλισμένους μπρούτζινους κοιλιακούς και σφριγηλούς καλοσχηματισμένους γοφούς και πόδια, ας πράξουν αναλόγως. Η φοιτητική λέσχη και το γυμναστήριο του πανεπιστημίου μας είναι τα τελευταία εναπομείναντα «καταφύγια» που δεν υπολειτουργούν για τους φοιτητές. Το μενού είναι πλούσιο και τα πιάτα ποικίλλουν, ενώ στο γυμναστήριο θα βρείτε μία ευρύτατη γκάμα δραστηριοτήτων κι εξαρτημάτων για την εκγύμναση του σώματος και την διεύρυνση του κοινωνικού κύκλου σας -αν με πιάνετε-. Οπότε, άφοβα ρίξτε ένα παραπάνω βλέφαρο στο σώμα σας και τη διαφύλαξή του… και για να τελειώσω με την πιο κλισέ ατάκα ομοίων άρθρων, «νους υγιής εν σώματι υγιεί»!

No related posts.