Mackenzie Warren: “Απλά δίνουμε στο κοινό αυτό που θέλει…”

Ένα application εντοπισμού των ελεύθερων ταξί στην περιοχή, μπορεί αναμφίβολα να σου φτιάξει τη μέρα! Αν ένα ειδησεογραφικό μέσο ευθύνεται για αυτό, τότε η επόμενη ερώτηση είναι “αυτό θεωρείται δημοσιογραφία;”. Σύμφωνα με τον Mackenzie Warren, ναι!

Ο προϊστάμενος Ενημέρωσης του αμερικανικού Ομίλου Gannet παρευρέθηκε την Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου, σε σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της ΕΣΗΕΜ-Θ, μετά από πρόσκληση της Αθηναϊκής Πρεσβείας των ΗΠΑ και του Γενικού Προξενείου των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη. Κεντρικό θέμα της ομιλία ήταν «Τα Μέσα Ενημέρωσης το 2013: Πώς η αλλαγή οδηγεί στην πρωτοπορία». Στον πρώτο κύκλο του σεμιναρίου, περίπου 70 δημοσιογράφοι – μέλη της ΕΣΗΕΜ-Θ είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τα μιντιακά τεκταινόμενα στην Αμερική και συγκεκριμένα, στον όμιλο Gannet, ο οποίος έχει εισέλθει δυναμικά στη νέα εποχή της ειδησεογραφίας.

‘Έχοντας μακροχρόνια εμπειρία σε επικοινωνιακά ζητήματα, όπως στη διάπλαση της επικοινωνιακής πολιτικής του τότε Αμερικανού προέδρου Μπιλ Κλίντον και την ίδρυση site μεγάλης επισκεψιμότητας, όπως η USA Today, o Mackenzie τόνισε τη σημασία της εισβολής των κοινωνικών δικτύων στη σύγχρονη δημοσιογραφία. Πολλοί ρεπόρτερ συνηθίζουν να κοινοποιούν το θέμα πάνω στο οποίο δουλεύουν και έτσι μπορούν να αξιοποιήσουν την πολύτιμη βοήθεια του κοινού που θα το σχολιάσει ή θα προσθέσει κάποια πληροφορία. Εξήγησε, πώς η νέα παγκόσμια οικονομική συγκυρία είναι μια καλή ευκαιρία, προκειμένου οι δημοσιογράφοι να γίνουν πιο αποτελεσματικοί ως επαγγελματίες. “Λιγότερα, αλλά πιο ποιοτικά” μπορούν να γίνουν όλα… από τη σύνταξη κειμένων μέχρι την επεξεργασία των φωτογραφιών και τα γραφικά που χρησιμοποιούνται, απαλείφοντας έτσι χρονοβόρες διαδικασίες.

Βέβαια, κάτι τέτοιο ηχεί δεδομένο στις νεότερες γενιές δημοσιογράφων. Δε συμβαίνει το ίδιο όμως και με τις παλαιότερες. Μέρος του κοινού της ομιλίας του Mackenzie, εξέφρασε την ανησυχία του για το αν οι πεπειραμένοι, κλασσικοί δημοσιογράφοι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτή τη νέα πρόκληση των νέων μέσων. Μάλιστα, τέθηκε στον ομιλητή η ερώτηση “αν κάποια αμερικανική ένωση συντακτών έχει διαμαρτυρηθεί δημοσίως για όλες αυτές τις απότομες αλλαγές”. Ωστόσο, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού φαίνεται πως έχουν βρει τη λύση για τη μύηση των παλαιότερων στον κόσμο των gadgets. O Mackenzie διαβεβαίωσε πως κάθε έμπειρος ή νεοεισερχόμενος ειδησεογραφικός συνεργάτης έχει κίνητρο να κυνηγήσει την παραμονή του στην εταιρεία, καθώς τον βοηθούν βήμα – βήμα να αποκτήσει την τεχνογνωσία των νέων μέσων.

Επιπλέον, κομβικές αλλαγές που αναφέρθηκαν στο σεμινάριο, ως σημάδια της νέας εποχής στη δημοσιογραφία, ήταν η κατάργηση όχι μόνο των έντυπων εφημερίδων, αλλά – αργότερα – η υποχρεωτική συνδρομή στο online ενημερωτικό περιεχόμενο. “Η δωρεάν διαδικτυακή πρόσβαση έχει τελειώσει. Ήταν μια συνειδητή επιλογή του ομίλου, καθώς τα έξοδα εκτύπωσης και διανομής, χρησιμοποιούνται τώρα για έρευνα εις βάθος και ποιοτικά άψογο περιεχόμενο. Η online συνδρομή μπορεί να είναι μικρότερη και από την τιμή μιας έντυπης έκδοσης!”. Πώς όμως το facebook χρησιμοποιείται ως δόλωμα σε αυτή την υπόθεση; “Στο fan page της εφημερίδας υπάρχουν δωρεάν δείγματα άρθρων. Δεδομένου ότι οι χρήστες είναι συνδεδεμένοι, έχουμε πρόσβαση στα προσωπικά τους στοιχεία και έτσι γνωρίζουμε το προφίλ του κοινού μας. Το facebook δεν είναι μόνο έφηβοι που κάνουν chat. Εκεί μέσα είναι οι υποψήφιοι καταναλωτές μας. Τους… πλησιάζουμε πρώτοι με το ελκυστικό περιεχόμενό μας”. Σε σχέση με το ανταγωνιστικό περιεχόμενο, ανέφερε πως οι διαφημιστές δεν πείθονται πλέον από ικανούς πωλητές αλλά από χειροπιαστά στατιστικά στοιχεία επισκεψιμότητας. “Πόσες φορές με έκαναν share; Αξίζει να διαφημιστώ; Όλα αυτά δεν ξεφεύγουν πλέον από τους επιχειρηματίες…”.

Την καθαρά ενημερωτική δραστηριότητα ενός μιντιακού ομίλου μπορεί να πλαισιώσει η παραγωγή και πώληση online solutions για μικρότερες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τον προϊστάμενο ενημέρωσης της Gannet. Η πώληση υπηρεσιών που διευκολύνουν το μικρό ή μεσαίο επιχειρηματία να αναβαθμίσει και να κάνει ελκυστικό το site ή το FB fan page του, καθώς και η δωρεάν προσφορά πρωτοπόρων εφαρμογών σε συνδρομητές, όπως αυτή του “taxi hot spot”, θεωρούνται τουλάχιστον απαραίτητα για την επιβίωση του μέσου. “Κανένα έντυπο, τηλεοπτικό ή διαδικτυακό μέσο δεν πρόκειται να επιβιώσει μόνο από διαφημιστικά έσοδα”.

Σχετικά αναμενόμενες ήταν οι ερωτήσεις αμφισβήτησης αυτού του είδους δημοσιογραφίας, καθώς στην Ελλάδα οι περισσότεροι αδυνατούν να αποκτήσουν ακόμα και την κινητή συσκευή που θα φιλοξενεί όλες τις ανέσεις που μπορεί να απολαύσει ο σύγχρονος δημοσιογράφος. Ωστόσο, είναι καλό να υπολογίζουμε τα δυσανάλογα μεγέθη των πληθυσμών για τους οποίους μιλάμε. Σε κάθε περίπτωση, στο δεύτερο κύκλο του σεμιναρίου, η εξίσου μεγάλη ανταπόκριση από μεταπτυχιακούς φοιτητές δημοσιογραφίας, βρήκε το δημοσιογράφο Mackenzie Warren πιο… άνετο με την επεξήγηση των παραπάνω δημοσιογραφικών – η μη, αν προτιμάτε – τακτικών.

No related posts.