Θεματικη

ΠΟΤΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ;

Σχετικα αρθρα

Μοιρασου το!

Αντιοξειδωτικές ουσίες και αθλητισμός

Η ληψη σκευασμάτων βιταμινών επιλέγεται συχνά από τους αθλητές, ανεξαρτήτως από τυχόν ελλείψεις στο διαιτολόγιό τους. Τα τελευταία 5 χρόνια μάλιστα υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον μεταξύ των αθλητών για τις βιταμίνες  Ε και C που έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και προστατεύουν τα κύτταρα και ιδιαίτερα τα μυϊκά  από την καταστροφική δράση των ελεύθερων ριζών.

Οι ελεύθερες ρίζες παράγονται κατά την διάρκεια της άσκησης, όταν ο ρυθμός πρόληψης οξυγόνου αυξάνεται. Είναι  τύποι οξυγόνου που εμφανίζονται φυσιολογικά στο σώμα μας ως αποτέλεσμα βιοχημικών αντιδράσεων. Υπάρχουν επίσης στις ουσίες που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα, στις ακτίνες Χ , στις υπεριώδεις ακτίνες, στο όζον, στα λιπάσματα και στα συντηρητικά αλλά ακόμα και στο αλκοόλ και στον καπνό του τσιγάρου. Ιδιαίτερη προσοχή λοιπόν πρέπει να δείξουν οι αθλητές  διότι η παραγωγή  των ελεύθερων ριζών και η έκθεσή τους  σε αυτές συμβάλλει στην ανάπτυξη πολλών ασθενειών όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο διαβήτης ,σε ορισμένες μορφές καρκίνου αλλά και στην διαδικασία της γήρανσης.

Επίσης έχει διαπιστωθεί  ότι οι ελεύθερες ρίζες καταστρέφουν την μεμβράνη των κυττάρων , μετατρέπουν ορισμένες χημικές ουσίες σε ενεργούς καρκινογόνους παράγοντες, βλάπτουν και μεταλλάσσουν το DNA αυξάνοντας τον κίνδυνο δημιουργίας καρκινοειδών κυττάρων, ενώ απενεργοποιούν και διασπούν τις πρωτεΐνες. Ο σχηματισμός ελευθέρων ριζών κατά την διάρκεια της άσκησης σχετίζεται άμεσα με την αυξημένη πρόληψη σε οξυγόνο  στα μιτοχόνδρια . Συνεπώς, ο βαθμός παραγωγής τους ,είναι ανάλογος με την ένταση και την διάρκεια της άσκησης. Επειδή λοιπόν, όσο πιο εντατική είναι η «κόπωση», τόσο περισσότερες ελεύθερες ρίζες δημιουργούνται στον οργανισμό, οι αθλητές έχουν ανάγκη από κάτι που θα τους ενισχύσει. Χρειάζονται έναν υψηλό εφοδιασμό από θρεπτικά συστατικά. Οι αντιοξειδωτικές βιταμίνες Α (Β-καροτίνη), C , E , το σελήνιο, το συνένζυμο, ο χαλκός, ο ψευδάργυρος, το μαγνήσιο κ.ά.  μπορούν να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις απαιτήσεις.
Συμπληρώματα διατροφής

Κάποιοι ενστερνίζονται κάθε νέα ανακάλυψη σχετικά με βιταμίνες και διατροφικά συμπληρώματα, ενώ άλλοι υποστηρίζουν πως είναι απαραίτητα  μόνο όταν μια εξέταση αίματος δείξει επικίνδυνη έλλειψη βιταμινών. Τα συμπληρώματα διατροφής είναι ουσίες που βρίσκονται σε μικρότερες ποσότητες  στην καθημερινή μας διατροφή  και χρησιμοποιούνται από άτομα που έχουν αυξημένη  δραστηριότητα (αθλητική εργασία) ή συγκεκριμένα προβλήματα υγείας (φλεγμονές ,σιδηροπενική αναιμία). Έχουν επίσης το ρόλο να εμποδίζουν και να εξαλείφουν την εγκατάσταση τραυματισμών (τένοντες, μύες) που ταλαιπωρούν τους αθλούμενους και παίρνουν την ονομασία  «επαναλαμβανόμενοι μικροτραυματισμοί»  ή  «τραυματισμοί από υπερφόρτωση».

Πόσο απαραίτητα είναι για τους αθλητές τα διατροφικά συμπληρώματα;
Παρότι ο οργανισμός παράγει από μόνος του κάποιες ουσίες (ένζυμα), για να προστατευτεί από τις ελεύθερες ρίζες  που δημιουργούνται κατά την άσκηση, είναι απαραίτητες και κάποιες εξωγενείς  ουσίες. Αυτές τις ουσίες ο αθλητής μπορεί να τις προσλάβει από την διατροφή του αλλά και ως συμπλήρωμα. Μερικοί λόγοι που καθιστούν αναγκαία την λήψη συμπληρωμάτων από τους αθλητές είναι οι ακόλουθοι:

  • Έντονη και συχνή προπόνηση, η οποία εμποδίζει την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και έχει επίπτωση στην απόδοση του αθλητή.
  • Τα γρήγορα γεύματα των αθλητών που οφείλονται στο μειωμένο ελεύθερο χρόνο τους και οδηγούν στην πρόληψη ουσιών που δεν χρησιμεύουν, αλλά απεναντίας επιβαρύνουν τον οργανισμό (λίπη).
  • Μειωμένες ή ελλιπείς γνώσεις διαιτολογίας, που οδηγούν σε λανθασμένες επιλογές τροφών  και ποσοτήτων.

Κατερίνα Γιαννακούλη

kathrin_ita@hotmail.com

Η Κατερίνα Γιαννακούλη είναι φοιτήτρια Τεχνολογίας Τροφίμων του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

No related posts.