Το σκίτσο ως καλλιτεχνική έκφραση

Μια προσέγγιση στην τέχνη του σκίτσου.

Είναι ωραίο πράγμα η δημιουργία. Η καλλιτεχνική έκφραση είναι τρόπος απελευθέρωσης. Προσωπικά, είμαι λάτρης του σκίτσου. Είναι η πρώτη εικονογράφηση µιας εντύπωσης και της αίσθησης ενός θέµατος όπου υπάρχει µια µαγεία. Είναι η βάση και το ξεκίνημα που ανοίγει στο μελλοντικό έργο την πόρτα προς το φαινόµενο της δηµιουργίας: τη µεταµόρφωση της πρώτης συλλήψεως σε ζωγραφική πραγματικότητα. Η αποτύπωση μιας σκέψης ή εικόνας σου δίνει μία αίσθηση παντοδυναμίας. Εκείνη τη στιγμή υπάρχεις μόνο εσύ και το χαρτί σου. Αφήνεσαι να σε παρασύρει η μύτη του μολυβιού. Το συναρπαστικό είναι ότι ούτε εσύ ο ίδιος δεν ξέρεις πού ακριβώς θα σε βγάλει. Μία ανεπιτήδευτη μολυβιά και… τσουπ! Άλλαξε η εικόνα σου. Και μετά βαδίζεις σε άλλα μονοπάτια. Προχωράς, ακολουθώντας πιστά τη μύτη του μολυβιού καθοδηγούμενος από τις παραστάσεις του μυαλού. Καθώς πλησιάζεις στην ολοκλήρωση της δημιουργίας σου, αισθάνεσαι όλο και πιο ικανοποιημένος. Και στο τέλος, η κάθαρση. Το μυαλό αδειάζει και βλέπεις τις αναπαραστάσεις της φαντασίας σου στο χαρτί μπροστά σου. Ο κόσμος σου ανήκει!

…«Ζωγραφίζοντας θέλω να κρατήσω τη μαγεία που υπάρχει μέσα στο σκίτσο -να την καλλιεργήσω μέχρι την τελική φάση του έργου µου. Προσπαθώ να κάνω µια σύνθεση και συμφωνία σχεδίου, χρώματος και φωτός για να εκφράσω το όραµα της δημιουργίας µου», εξομολογείται ο Κώστας Ανδρέου, καταξιωμένος σκιτσογράφος / ζωγράφος.

… Ζωγραφίζοντας!

Η σύνθεση της εικόνας είναι ένα σημαντικό στοιχείο στη παραγωγή μιας ενδιαφέρουσας δουλειάς με καλλιτεχνική αξία. Ο καλλιτέχνης τοποθετεί με τέτοιο τρόπο τα στοιχεία στο έργο του ώστε να μεταδίδει ιδέες και συναισθήματα στο θεατή. Η σύνθεση αυτή μπορεί να καθορίσει το είδος της τέχνης, και να αποτελέσει ένα αρμονικό ολοκλήρωμα, αισθητικά ευχάριστο και διεγερτικό.

Η φωτεινότητα του έργου είναι επίσης ένα βασικό στοιχείο στη δημιουργία ενός καλλιτεχνικού κομματιού, και η αλληλεπίδραση του φωτός με τη σκιά είναι μία πολύτιμη μέθοδος στην εργαλειοθήκη του καλλιτέχνη. Η τοποθέτηση των φωτεινών πηγών μπορεί να κάνει αξιοσημείωτη διαφορά στον τύπο του μηνύματος που μεταδίδεται. Πολλαπλές πηγές φωτός μπορούν, για παράδειγμα, να εξαφανίσουν τις φακίδες ενός ανθρώπινου προσώπου, και να δώσουν μια πιο νεανική εμφάνιση. Αντιθέτως, μια μονή πηγή φωτεινότητας, όπως το αμυδρό φως της ημέρας, εξυπηρετεί το φωτισμό κάθε υφής ή ενδιαφέροντων χαρακτηριστικών.

Όταν ζωγραφίζει ένα αντικείμενο ή μια φιγούρα, ο έμπειρος καλλιτέχνης δίνει προσοχή και στην περιοχή μέσα στη σιλουέτα και στο περιβάλλον γύρω της. Το εξωτερικό περιβάλλον ορίζεται ως «αρνητικός χώρος» και μπορεί να είναι εξίσου σημαντικός στην αναπαράσταση όσο και η φιγούρα καθεαυτή. Τα αντικείμενα που είναι τοποθετημένα στο φόντο της φιγούρας πρέπει να φαίνονται κατάλληλα τοποθετημένα οπουδήποτε μπορούν να θεαθούν.

Αυτά ήταν σε γενικές γραμμές τα βασικά στοιχεία που συντελούν στην επιτυχημένη σύνθεση και αποτύπωση μιας εικόνας σε μορφή σκίτσου. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει δοκιμάσει ποτέ του να ζωγραφίσει μια εικόνα της φαντασίας του. Σε αυτούς που το έχουν δοκιμάσει και έχουν απογοητευτεί, προτείνω επιμονή και υπομονή γιατί το καλό αποτέλεσμα -όπως όλα τα προϊόντα δημιουργίας- απαιτεί κόπο και χρόνο…!

Νάσια Ευθυμίου
Nasia.pollarotas@gmail.com

Ζωγραφίζοντας ανακαλύπτουμε αμέτρητες αισθήσεις που δεν θα αισθανόμασταν, πράγματα που δε θα βλέπαμε ή δε θα σκεφτόμασταν.

No related posts.