Υποθαλάσσια: Μια ιστορία 23 χρόνων

Η σημερινή κατάσταση στη Θεσσαλονίκη, οι απόψεις του εμπνευστή της, οι θέσεις του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., και μερικά τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου.

Τα αίματα έχουν ανάψει για τα καλά στην αίθουσα της Μακεδονικής Εταιρίας Σπουδών. Η συντονίστρια προσπαθεί απεγνωσμένα να επιβάλλει τη τάξη, μάταια όμως .

Αφορμή για να οξυνθούν τα πνεύματα, στάθηκαν τα λεγόμενα του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης κ. Καπετανόπουλου. «Ο Εμπράρ (υπεύθυνος για την ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης μετά τη πυρκαγιά του 1917) έλεγε ότι η Εγνατία έπρεπε να ήταν 37 μέτρα . Σήμερα η Εγνατία είναι μία από τους βασικότερους κόμβους της πόλης. Έτσι θα συμβεί και με την υποθαλάσσια, η καταστροφολογία θα καταρριφθεί».

Η συζήτηση, που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρία Προστασίας Πολιτισμού, αφορά ένα μεγάλο έργο που έχει προκαλέσει θυελλώδεις αντιδράσεις, ένα… παρ’ ολίγον δημοψήφισμα και έναν υπουργό να… απολογείται. THN ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΑΡΤΗΡΙΑ.

Η σημερινή κατάσταση

Η σημερινή κατάσταση στους δρόμους της συμπρωτεύουσας είναι επιεικώς αποκαρδιωτική. Μέρα με τη μέρα τα αυτοκίνητα αυξάνονται και το μποτιλιάρισμα είναι αναπόφευκτο Οι καβγάδες και κυρίως το άγχος των οδηγών είναι σύνηθες φαινόμενο. Οι πεζοί ζούνε και αυτοί το δικό τους δράμα. Είναι λοιπόν κοινή πεποίθηση ότι κάτι πρέπει να γίνει για να αλλάξει αυτή η εικόνα. Η λύση φαντάζει δυνατή με την εκπλήρωση δύο έργων: του μετρό και της υποθαλάσσιας. Ήδη, τα εργοτάξια για το μετρό έχουν στηθεί και οι Θεσσαλονικείς εμφανίζονται αισιόδοξοι για την περάτωση του έργου αλλά και για τη χρησιμότητα του. Για την υποθαλάσσια όμως τα δεδομένα αλλάζουν.

Ο εμπνευστής και τα σημεία τριβής

Η ιδέα για μια αρτηρία που να παρακάμπτει το κέντρο χρονολογείται από το 1983. Εμπνευστής της υποθαλάσσιας ήταν ο αρχιτέκτονας του Α.Π.Θ. Γιώργος Κύρου. Ωστόσο, το αρχικό σχέδιο του κ. Κύρου προέβλεπε η υποθαλάσσια να συνδέει το λιμάνι μέχρι τη Καλαμαριά. Η σημερινή μελέτη προβλέπει να φτάνει μέχρι και το ύψος του ξενοδοχείου «Μακεδονία Παλάς» περίπου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Κύρου διαφωνεί με τη διαμορφωθείσα μελέτη, ενώ απέστειλε προς τους υπεύθυνους του έργου επιστολή με βελτιωτικές προτάσεις.

Σημείο τριβής αποτελεί επίσης η αλλοίωση του περιβάλλοντα χώρου, όπως λένε οι διαφωνούντες, αλλά και η τοποθέτηση διοδίων στη δυτική πλευρά. Αυτό όμως που επισημαίνουν οι περισσότεροι φορείς και ειδικοί της πόλης είναι η ανάγκη για ένα συνολικότερο σχεδιασμό βάσει των νέων δεδομένων που διαμορφώνονται στη Θεσσαλονίκη.

Ο υπουργός και το… δημοψήφισμα

Ο υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Γιώργος Σουφλιάς ήρθε το Νοέμβριο στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό να πείσει τους τοπικούς φορείς αλλά και τους πολίτες που αντιτίθενται στο έργο. Οι τίτλοι των εφημερίδων την επόμενη ημέρα έγραφαν με πηχυαίους τίτλους ότι «κέρδισε τις εντυπώσεις ο υπουργός» (Αγγελιοφόρος, 24/11/2006). Σε μια πολύωρη παρουσίαση ο κ. Σουφλιάς απάντησε σε όλες τις απορίες για τα τεχνικά μέρη του έργου και όχι μόνο. Από τους τοπικούς φορείς θερμοί υποστηρικτές του έργου είναι ο δήμαρχος κ. Βασίλης Παπαγεωργόπουλος και η παράταξή του. Οι υπόλοιποι από συγκαταβατικοί έως και… πολέμιοι. Μάλιστα, στο δημοτικό συμβούλιο ψηφίστηκε το ενδεχόμενο να γίνει δημοψήφισμα για το έργο, χωρίς ωστόσο να το δεχτεί η πλειοψηφία.

Ο νομάρχης κ. Παναγιώτης Ψωμιάδης έχει εκδηλώσει εδώ και καιρό την αντίθεσή του και δεν διστάζει να αντιπαρατεθεί δημοσίως με τους «ομόσταυλούς» του.

Το Τ.Ε.Ε./Τ.Κ.Μ. παρουσιάζεται ευνοϊκό ως προς το έργο, αλλά φέρνει κάποιες αντιδράσεις που έγκεινται στη πληρωμή διοδίων.

Αυτοί όμως που σηκώνουν το … «μπαϊράκι» κατά της υποθαλάσσιας είναι η κίνηση πολιτών με την επωνυμία «Πολίτες κατά της υποθαλάσσιας». Η κ. Βιβιάννα Μεταλληνού, εκπρόσωπος της «Κίνησης των πολιτών», μιλώντας στο «ε.ΜΜΕ.ίς» προβλέπει ποιο θα είναι το μέλλον της υποθαλάσσιας «Σε περίπτωση που κατασκευαστεί θα κατανοήσουν το ύψος της ζημιάς που θα δημιουργηθεί αλλά θα είναι τότε αργά. Εκείνο που πρέπει να γίνει είναι να ενισχυθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πόλης μας».

2+1 τεχνικά χαρακτηριστικά

Ας δούμε, λοιπόν, αναλυτικότερα κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου που έχουν προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις.

  •     Τα φουγάρα

Στη μελέτη έχει προβλεφθεί η ανέγερση ενός φουγάρου, που θα τοποθετηθεί στη προβλήτα του λιμανιού και θα εξυπηρετεί ως διέξοδο για τα καυσαέρια των οχημάτων. Θα έχει ύψος περίπου 15 μέτρα (ισοϋψές σχεδόν με το Λευκό Πύργο). Μελετάται και η ανέγερση δεύτερου φουγάρου.

  •     Τα διόδια

Η ανάδοχος εταιρία του έργου θα εισπράττει για 30 χρόνια τα 0,90 € που θα καταβάλλει κάθε οδηγός που θα διέρχεται από την υποθαλάσσια. Εκείνο όμως που προβλημάτισε τους ειδικούς είναι ο τρόπος πληρωμής των διοδίων. Ο κ. Σουφλιάς απέρριψε τη πρόταση για ηλεκτρονικά διόδια, παρόλο που η Ευρωπαϊκή Ένωση με οδηγία της συστήνει στα κράτη-μέλη να υιοθετήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια μετά το 2007.

  •     Οι πεζοδρομήσεις και οι διαπλατύνσεις

Με την ολοκλήρωση του έργου, η μελέτη προβλέπει να πεζοδρομηθεί η Λεωφόρος Νίκης ενώ θα διαπλατυνθεί η λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου από το ύψος της παλαιάς ηλεκτρικής εταιρίας μέχρι την Ανθέων. Επίσης, δε θα τοποθετηθούν ειδικά ηχοπετάσματα.

Πέρα όμως από τα αρνητικά σημεία του έργου υπάρχουν και τα θετικά. Αυτά παρουσιάζονται στην αναλυτική παρουσίαση του 2002 από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε..

Το σημαντικότερο, ωστόσο είναι το γεγονός ότι θα «ανοίξουν» πάνω από 1.000 θέσεις εργασίας.

Στις 31 Οκτωβρίου 2006 υπογράφηκε η σχετική σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και της αναδόχου εταιρίας «Θερμαϊκή Οδός». Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίστηκε στα 472 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 48 μήνες από την έναρξή του. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο του 2007.

Στέφανος Βασιλειάδης
stefanosvasiliadis@gmail.com

No related posts.