Επικοινωνιακά βραχυκυκλώματα τρίτου βαθμού…

Οι ιδρυτές της οργάνωσης "Yes Men" χλευάζουν την εταιρία πετρελαίου "Exxon Mobil"

Αν το σύνθημα «νέοι νόμοι νέα μέτρα, πέτα και καμία πέτρα» δεν ηχεί γνώριμο στα αυτιά σας και αν πιστεύεται ότι η μέθοδος γκαζάκι δεν προκαλεί τίποτα εκτός από λαϊκή αντιπάθεια, τότε μάλλον θα σας ενδιέφερε να μάθετε περισσότερα για την ομάδα των Αμερικανών ακτιβιστών “Yes Men” που δραστηριοποιείται έντονα εναντίον πολυεθνικών εταιριών και οργανισμών παγκοσμίου εμβέλειας.

Η ομάδα απαρτίζεται από τους δύο βασικούς αρχηγούς που προφανώς χρησιμοποιούν ψευδώνυμα, αλλά και από μέλη σε ολόκληρο τον πλανήτη. Κοινό σημείο όλων αυτών των ανθρώπων είναι η προσήλωση σε anti-marketing αισθήματα και η προσπάθεια παρεμπόδισης της δράσης επιχειρήσεων και κυβερνητικών οργανισμών που συχνά προσπαθούν να υποτιμήσουν τη νοημοσύνη τους / μας. Η μέθοδος γι’αυτούς είναι μία: σαμποτάζ…

Οι φερόμενοι ως δημιουργοί και πρωτεργάτες της “Yes Men” είναι οι Andy Bichlbaum, συγγραφέας βιβλίων με experimental fiction περιεχόμενο και ο Mike Bonano, καθηγητής Media Arts στο Ινστιτούτο Renslaaer Polytechnic της Νέας Υόρκης. Ειδικά ο πρώτος είναι πρώην εργαζόμενος σε γνωστή εταιρεία ηλεκτρονικών παιχνιδιών και εισήγαγε στο παιχνίδι “ SimCopter ” ένα «πασχαλινό αυγό» (κρυμμένα «δωράκια» μέσα σε βιντεοπαιχνίδια ή DVD) που έκανε τους αρσενικούς χαρακτήρες να φιλιούνται μεταξύ τους κάθε Παρασκευή και 13… Τα πραγματικά τους ονόματα πιθανολογείται πως είναι Jacques Servin και Igor Vamos αντίστοιχα. Ακολουθώντας την τακτική “cultural jamming” (πολιτισμική παρεμβολή) και αυτοαποκαλώντας τη δράση τους “identity correction” (διόρθωση ταυτότητας) προσποιούνται τα υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων και αναγνωρισμένων οργανισμών. Αρχικά δημιουργούν ένα ουσιαστικά ψεύτικο site στο Διαδίκτυο, όπου δημοσιεύουν πληροφορίες που θα δημοσίευε και η ίδια η εταιρεία και στη συνέχεια γίνονται αποδέκτες μηνυμάτων και προσκλήσεων από διάφορες τηλεοπτικές εκπομπές, διεθνή συνέδρια και άλλες επίσημες εκδηλώσεις. Σε αυτές τις προσκλήσεις ανταποκρίνονται άμεσα και επιτέλους έχουν τη δυνατότητα να πουν ό,τι θέλουν…

Από εκστρατεία κατά της εταιρίας "Dow", η οποία προκάλεσε, μεταξύ άλλων, ατύχημα στην Ινδία

Στις επίσημες εμφανίσεις τους οι κάμερες και οι δημοσιογράφοι βρίσκονται στη θέση τους και το κοινό είναι επίσης εκεί για να ακούσει -άλλοτε χωρίς να καταλάβει τίποτα και άλλοτε για να φύγει στη μέση της ομιλίας. Οι δύο «ισχυροί» άντρες με απίστευτη σοβαρότητα απαντούν σε ερωτήσεις και ανατρέπουν τις προσδοκίες όλων, αφού προτείνουν αστείες λύσεις για καθόλου αστεία προβλήματα και εξαγγέλλουν απίθανα κυβερνητικά μέτρα.

Η μέχρι τώρα δράση τους κάνει την περαιτέρω επεξήγηση περιττή…

  •  Το 1999 οι “Yes Men” στήνουν ένα site – παρωδία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) υπό τη διεύθυνση www.gatt.org, την οποία οι χρήστες συχνά μπερδεύουν με την αληθινή διεύθυνση www.wto.org και εμφανίζονται σε διάφορα συνέδρια ανά τον κόσμο. Τα χειροκροτήματα του ανυποψίαστου κοινού δεν σταματούν ακόμα και όταν από το βήμα ανακοινώνουν ότι προς ενίσχυση της Οικονομίας της Ελεύθερης Αγοράς πρέπει να εφαρμοστεί το σύστημα των δημοπρασιών στις οικονομίες των κρατών!
  • Σε οικονομικό φόρουμ σε πόλη της Φινλανδίας παρουσιάζουν έναν υπολογιστή με… περίεργο και εύκολα παρεξηγήσιμο σχήμα, ο οποίος είναι σε θέση να ελέγχει την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα των εργατών.
  • Ως εκπρόσωποι της εταιρείας “Mc Donald’s” δηλώνουν μπροστά στο κοινό του Πανεπιστημίου του Πλάτσμπεργκ της Νέας Υόρκης πως για την καταπολέμηση της πείνας τη λύση θα δώσει η κατανάλωση χάμπουργκερ ανακυκλωμένων έως και 10 φορές… Αξίζει να σημειωθεί πως πριν από τη διάλεξη είχαν μοιραστεί στο κοινό χάμπουργκερ και είχαν προβληθεί βίντεο με λεπτομέρειες για τη διαδικασία ανακύκλωσης.
  • Το 2002 σαν άλλοι αντιπρόσωποι του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου ανακοινώνουν τη διάλυση του οργανισμού και την επανασύστασή του σε περιβαλλοντική οργάνωση με ανθρωπιστικούς σκοπούς και δράση υπέρ των φτωχών και κατά των συμφερόντων των πολυεθνικών. Το νέο έσκασε σαν βόμβα και ακόμα και τα ΜΜΕ έσπευσαν να αναρωτηθούν για τις συνέπειες που θα είχε αυτή η αλλαγή στις τρέχουσες εμπορικές συμφωνίες!
  • Στις 3 Δεκεμβρίου του 1984 στην Ινδία 15.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και πάνω από 20.000 μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο όταν διέρρευσαν τοξικά αέρια από εργοστάσιο κοντά στην πόλη Bhoral. Η εταιρεία Dow κατηγορήθηκε για εγκατάλειψη και αδιαφορία. Το 2002, στη 18 η επέτειο του Bhoral η ακτιβιστική οργάνωση στέλνει στα ΜΜΕ ένα δελτίο τύπου, όπου αναγράφονται όλες οι ως τότε καταστροφικές ενέργειες της Dow και τα οικονομικά της συμφέροντα. Μετά τη δημιουργία σχετικού σατιρικού site μιλούν ως εκπρόσωποι της Dow και παρουσιάζουν μια μέθοδο υπολογισμού του ανεκτού αριθμού νεκρών στην περίπτωση υψηλών κερδών, η οποία χειροκροτήθηκε ενθουσιωδώς! Για τις ανάγκες της παρουσίασης χρησιμοποιήθηκε ένας χρυσός σκελετός και έγινε ανάγνωση μακάβριων ποιημάτων.
  • Δύο χρόνια αργότερα, στην 20 η επέτειο, το BBC καλεί σε συνέντευξη το… εξέχον στέλεχος της Dow και δημοσιοποιεί πως η εταιρεία αναλαμβάνει τις ευθύνες για το ατύχημα του 1984 και πως είναι διατεθειμένη να συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής και να αποζημιώσει τους πληγέντες. Ακολούθησε θύελλα αντιδράσεων και πτώση των μετοχών της Dow, ενώ το BBC αναγκάστηκε να ζητήσει συγνώμη από το κοινό.
  • Το λογότυπο της φανταστικής εταιρίας πετρελαίου "Vivoleum"

    Νέα Ορλεάνη-Αύγουστος 2006: ο τυφώνας “Katrina” έχει προσφέρει μεγάλες δουλειές και πολλά λεφτά στην κτηματοβιομηχανία. Μπροστά σε ένα αποσβολωμένο κοινό που ζει από το επονομαζόμενο real estate , μια νεαρή καλλονή «εκπρόσωπος Οικιστικής Ανάπτυξης και Αστικού σχεδιασμού της κυβέρνησης Μπους» εξαγγέλει ότι το HUD (Housing & Urban Development) δεν θα κατεδαφίσει τελικά τα σπίτια που θα περιέρχονταν στη δικαιοδοσία των μεσιτών.

  •  Στο Πετρελαϊκό συνέδριο του Καναδά το 2007 πάνω από 300 εταιρείες πετρελαίου ήταν εκεί και περίμεναν μια θετική εξέλιξη για τη συνεργασία τους με την Εθνική Επιτροπή Ενέργειας των ΗΠΑ. Οι “Yes Men” στον κλασσικό πλέον ρόλο του εκπροσώπου, γνωστοποιούν πως τα αποθέματα πετρελαίου λιγοστεύουν απειλητικά, αλλά διατηρούν την ελπίδα τους ζωντανή και δίνουν τη λύση παρουσιάζοντας την εκστρατεία “Vivoleum”: Η βιομηχανία θα επιβιώσει μόνο αν καταφέρουμε μετατρέψουμε τους νεκρούς σε πετρέλαιο… Στη συνέχεια μοιράστηκαν αναμνηστικά κεριά -υποτίθεται- φτιαγμένα από το δέρμα ενός εργάτη της Exxon Mobil, που είχε δηλητηριαστεί από τοξικά υγρά. Ωστόσο, το κοινό αντέδρασε έντονα κατά την προβολή ενός βίντεο, στο οποίο ο εργάτης δήλωνε πως μετά το θάνατό του θα επιθυμούσε να μετατραπεί σε κερί. Οι δύο άντρες βρέθηκαν με τη βία εκτός κτιρίου… Όμως το επικοινωνιακό βραχυκύκλωμα είχε μόλις επιτευχθεί!

Οι “Yes Men” με την υπόγεια και αθόρυβη δράση τους κατορθώνουν να βρεθούν στο κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή και να αλλάξουν τα πλάνα της εταιρείας με την οποία καταπιάνονται κάθε φορά. Σε συνεντεύξεις που έχουν δώσει με την αληθινή τους ιδιότητα απαντούν πάντα με σαρκαστικό και κυνικό τρόπο, δείχνοντας πως δεν υπολογίζουν την κατακραυγή που υφίστανται από τους αντιπάλους τους. Οι ίδιοι θεωρούν πως αυτό που κάνουν δεν είναι ακριβώς παράνομο, γιατί οι νόμοι μπαίνουν στην άκρη και χάνουν την αξία τους όταν πρόκειται για παγκοσμίου εμβέλειας και επιρροής οργανώσεις.

Η δράση και οι ανεπανάληπτες περιπέτειες των εν λόγω ακτιβιστών έχουν συγκεντρωθεί στην ταινία “The Yes Men”, όπου τα στιγμιότυπα από τις ομιλίες τους προκαλούν αρχικά γέλιο και εν συνεχεία έντονο προβληματισμό για τη δική μας συμβολή στη σημερινή παγκόσμια πραγματικότητα.

Πηγές: www.theyesmen.org

Πάρτε μια γεύση από τις «παρουσιάσεις» των “Yes Men”.

No related posts.