Ψηφιακές «επιρροές» του 2019

Μιας και το 2019 πλησιάζει στο τέλος του, είναι μάλλον η κατάλληλη στιγμή να αναθεωρηθούν ορισμένοι όροι που συναντούμε συνεχώς δια μέσου της καθημερινής τριβής μας με τα ψηφιακά μέσα.

Ένας από αυτούς που -προσωπικά- με προβληματίζει αρκετά συχνά κατά τη διαδικτυακή μου περιήγηση είναι ο όρος “influencer”. Η συγκεκριμένη λέξη συμπληρώνεται από τον όρο μάρκετινγκ, ασχέτως που συνήθως τον συναντάμε μετέωρο και με τη συνοδεία τυποποιημένων κειμένων με στόχο την προώθηση προϊόντων. Έχουμε διαπιστώσει, επίσης, πως τον αντιπροσωπεύουν άτομα, ιδίως θηλυκού γένους, που στοχεύουν στην προώθηση ενός συγκεκριμένου τρόπου ζωής (lifestyle).

Αρχικά, ο όρος ξεκίνησε να αντιπροσωπεύεται από άτομα που είναι, ήδη, διάσημα και οι εταιρείες τα πλησιάζουν αποσκοπώντας στην προσέγγιση των δικών τους ακολούθων για την προώθηση των συμφερόντων τους. Ο στόχος πάντοτε παραμένει κοινός και δεν είναι άλλος από το κέρδος. Πλέον, όμως, παρατηρούμε αρκετά συχνά ακόμη και άτομα «της διπλανής πόρτας» να κερδίζουν αναγνωρισιμότητα, ακολούθους στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενδεχομένως και κέρδη. Η προώθηση ενός τρόπου ζωής, ωστόσο, φαίνεται να ακολουθεί μια παρόμοια γραμμή, με κοινό παρονομαστή τον υπερ-καταναλωτισμό, την αφοσίωση στις συνεχώς ανερχόμενες τάσεις και τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας. Αλήθεια, πώς όλα αυτά έφτασαν να θεωρούνται φυσιολογικά και μάλιστα άκρως θεμιτά;

Ακόμα και αν τα κέρδη αυτών των ανθρώπων (δεν θα ασχοληθώ με τα κέρδη των εταιρειών) είναι αρκετά για να ζουν αξιοπρεπώς και όπως οι ίδιοι θέλουν, δεν χρειάζεται να γίνεται αισθητή και η ύπαρξη κριτικής σκέψης; Και το μήνυμα που οι ίδιοι περνούν στον κόσμο, πόσο μάλλον στους νέους ανθρώπους! Γιατί, ίσως, αυτό τελικά να σημαίνει “influencer”, να μπορείς να προωθείς ένα προϊόν, αλλά ταυτόχρονα να μην τυποποιείσαι σαν τηλεοπτική καρικατούρα που απευθύνεται σε «τηλεθεατόπουλα». Γιατί αυτά κουράσανε. Γιατί πρέπει επιτέλους να προχωρήσουμε μπροστά ως κοινωνία.

Για τον λόγο αυτό ξεχώρισα τρία διαφορετικά προφίλ Ελληνίδων, που θίγουν διαφορετικά θέματα, μοιράζονται τις απόψεις τους, προωθούν προϊόντα χωρίς τυποποίηση και ελπίζω μία μέρα ο κόσμος να ασχολείται περισσότερο μαζί τους, παρά με το “look” της Σκορδά ή της Καινούργιου.

“A Shiny Day” – Αλεξάνδρα Διωνά, DIY blogger

Instagram: @ashinyday

Η Αλεξάνδρα είναι ένα πολύ δημιουργικό πλάσμα, που ασχολείται με τη δημιουργία χειροποίητων κατασκευών από υλικά ανακυκλώσιμα αλλά και μη, στα οποία δίνει ζωή μέσα από κάποια άλλη μορφή. Είναι το ιδανικό προφίλ για όποια/ -ον ενδιαφέρεται να ακολουθήσει έναν οικολογικό τρόπο ζωής με λιγότερη σπατάλη. Απευθύνεται επιπλέον σε άτομα που αναζητούν λόγους έμπνευσης για τη δημιουργία χειροτεχνιών που αποδεικνύονται αρκετά χρήσιμες στην καθημερινότητα ή αναζητούν την αισθητική σε κάθε τι γύρω τους. Για εμένα είναι μία από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές εμπνεύσεις μου και τη συστήνω ανεπιφύλακτα σε όσους ενδιαφέρονται για φιλικά προς το περιβάλλον DIYs και φωτογραφίες με άψογη αισθητική και κοινωνικά μηνύματα.

 

 

Κρίστεν Λεοτσάκου ή Kristen Leo, Youtuber

Instagram: @kristenleo

H Κρίστεν ασχολείται με θέματα ηθικής γύρω από τη μόδα και είναι υπέρμαχος της «αργής μόδας». Υποστηρίζει θερμά, μάλιστα, την αγορά ρούχων από δεύτερο χέρι (thrifting), ενώ έχει τοποθετηθεί και για θέματα που χρειάζεται να μας απασχολούν όπως το “greenwashing”*, τα σχεδόν ανύπαρκτα εργατικά δικαιώματα στις εταιρείες-κολοσσούς ρούχων, το κίνημα των vegan και άλλα σχετικά θέματα. Αν και, προσωπικά, ποτέ δεν υπήρξα φανατική καταναλώτρια, η Kristen με βοήθησε να σταματήσω οριστικά να υποστηρίζω ορισμένες εταιρείες που θεωρούσα πως, όντως, έκαναν καλή προσπάθεια. Και την ευχαριστώ θερμά για αυτό.

 

 

 

 

Euridice Chatoyant21, Blogger

Instagram: @yurichat

Η Ευριδίκη διατηρεί ένα blog με θέματα γύρω από το στιλ, τη μόδα και τη vintage αισθητική. Παρά το νεαρό της ηλικίας της, η αισθητική της είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, όμως ακόμα πιο ενδιαφέροντα θεωρώ τον τρόπο που προβάλλει τον εαυτό της και τα προϊόντα που διαφημίζει. Ενθαρρύνει συχνά τους ακολούθους της να συζητούν για θέματα που τους αφορούν και βρίσκω πολύ όμορφο τον τρόπο που τους προσεγγίζει. Τη θεωρώ επομένως καλή «επιρροή» γύρω από θέματα αισθητικής και στιλ.

Είμαι σίγουρη πως υπάρχουν κι άλλα, όμως αυτά μου ήρθαν πρώτα στο μυαλό μιλώντας για τα ελληνικά δεδομένα. Και θεωρώ πως αυτό συμβαίνει επειδή με επηρεάζουν περισσότερο από τα υπόλοιπα. Καθένας τους προωθεί τη δουλειά του με διαφορετικό τρόπο, σεβόμενος πρώτα τον εαυτό του, τους γύρω του, την ιδεολογία ή έστω το προϊόν που αντιπροσωπεύει.

Προσωπικά, ελπίζω μια μέρα να μην μπορούμε να αριθμήσουμε αυτά τα άτομα και αυτή η φρενίτιδα που ζούμε σήμερα να φαντάζει ένα κακό όνειρο!

*Greenwashing = παραπλανητικές προβολές-διαφημίσεις εταιρειών ρούχων περί οικολογικών πολιτικών.

No related posts.