Η σωτήρια δύναμη της φιλίας

Μικρά Αθώα Ψέματα 2 (Nous Finirons Ensemble)
Γαλλία (2018)
Σκηνοθεσία: Γκιγιόμ Κανέ
Παίζουν: Φρανσουά Κλουζέ, Μαριόν Κοτιγιάρ, Ζιλ Λελούς, Μπενουάτ Μανζιμέτ

Η αιφνιδιαστική επίσκεψη των φίλων του στην εξοχική του κατοικία, με σκοπό τον εορτασμό των εξηκοστών του γενεθλίων, ξαφνιάζει τον Μαξ. Το γεγονός ότι δεν τον έχουν επισκεφθεί για ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα, τον ωθεί σε μία επιφυλακτική στάση απέναντι τους. Θα δεχθεί να τους φιλοξενήσει, χωρίς, όμως, ο νους του να ξεφεύγει από τις σοβαρές οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

Δεν είναι, ωστόσο, το μοναδικό μέλος της παρέας το οποίο παλεύει με την αβεβαιότητα και διακατέχεται από έντονη απαισιοδοξία. Θεωρητικά, o Έρικ, διάσημος ηθοποιός, βρίσκεται στην πιο ευνοϊκή θέση. Φαίνεται, όμως, απρόθυμος να αναλάβει τις ευθύνες του και μένει παγιδευμένος στις ανέσεις τις οποίες του προσφέρει το εύκολο χρήμα.

Εννέα χρόνια μετά το άκρως επιτυχημένο εισπρακτικά, αλλά άνισο δραματουργικά, «Μικρά Αθώα Ψέματα», ο Γκιγιόμ Κανέ σκηνοθετεί το φιλόδοξο σίκουελ της. Μέσα από το δράμα των χαρακτήρων της ταινίας, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος της επιχειρεί να αναδείξει ζητήματα όπως το στίγμα της αποτυχίας, η αντοχή της φιλίας στον χρόνο, το τραύμα της απώλειας και η δυσκολία υπεράσπισης της διαφορετικότητας. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο χαρακτήρας του οικοδεσπότη. Ασφυκτιά υπό το βάρος των οικονομικών υποχρεώσεων, μα δεν τολμά να μοιραστεί τις ανησυχίες του, ούτε με τα πιο αγαπημένα του πρόσωπα. Πίσω από το προσωπείο του απόμακρου, σοβαρού μεσήλικα, κρύβεται ένας ευάλωτος άνδρας στα πρόθυρα της ψυχολογικής κατάρρευσης. Ο Φρανσουά Κλουζέ, με τη γεμάτη ένταση ερμηνεία του καταφέρνει να μεταφέρει το υπαρξιακό άγχος του χαρακτήρα του στους θεατές.

Ωστόσο, δεν μοιάζουν όλοι οι χαρακτήρες το ίδιο πειστικοί ή η προσέγγιση των προβλημάτων τους φαντάζει επιφανειακή. Δεν γίνεται αντιληπτό, λόγου χάρη, γιατί ο ομοφυλόφιλος Βενσάν διακατέχεται από την αίσθηση του ανικανοποίητου παρά την παρουσία του καλόκαρδου συντρόφου του. Επίσης, δίνεται μεγάλη έμφαση στην αδεξιότητα του Αντουάν, ο οποίος παρουσιάζεται ως υποχείριο του Έρικ. Μόνο προς το τέλος του φιλμ φανερώνεται το πιο ώριμο πρόσωπό του. Επίσης, υπερβολική μπορεί να θεωρηθεί η αναισθησία της αυστηρής νταντάς απέναντι στο εξελισσόμενο ανθρώπινο δράμα.

Παρά τις αδυναμίες του, το φιλμ δεν στερείται έντασης και η κλιμάκωση της δράσης στο δεύτερο μέρος αποδεικνύεται αποτελεσματική δραματουργικά. Δεν αποφεύγονται οι σεναριακές υπερβολές, χάρη, όμως, στις ρεαλιστικές ερμηνείες το στοιχείο του μελοδραματισμού μετριάζεται. Η σκηνοθεσία του Γκιγιόμ Κανέ δεν χαρακτηρίζεται από ευρηματικότητα, όμως ο σταρ του γαλλικού κινηματογράφου μπορεί να πιστωθεί την αποτελεσματική καθοδήγηση των ικανότατων ηθοποιών του. Ξεχωρίζουν οι Φρανσουά Κλουζέ, στον ρόλο του Μαξ, και η Μαριόν Κοτιγιάρν, στον ρόλο της αλκοολικής και απελπισμένης από τη ζωή, Μαρί. Φαινομενικά κυνική και επιπόλαιη, η Μαρί χρειάζεται ένα στήριγμα για να ανακτήσει τη χαμένη πίστη στον εαυτό της, ώστε να σταθεί στο πλευρό του μικρού της γιου. Η Γαλλίδα σταρ αποφεύγει τις περιττές εξάρσεις και τις υπερβολές. Αποτυπώνει επιτυχώς τον θυμό και την απογοήτευση που κατακλύζουν την ηρωίδα της.

Η ισορροπία ανάμεσα στο χιούμορ και το δράμα δεν κρίνεται απόλυτα αποτελεσματική, ενώ το συμβατικό φινάλε έρχεται σε αντίθεση με την τολμηρή κριτική απέναντι στη σύγχρονη κοινωνία και την εμμονή της για επιτυχία. Όμως, το «Nous Finirons Ensemble» δεν μπορεί να θεωρηθεί ένα κατώτερο των προσδοκιών σίκουελ, το οποίο δεν αφήνει το δικό του στίγμα σε σχέση με το πρώτο φιλμ.

Αντίθετα, μεταφέρει ένα επίκαιρο μήνυμα στην περίοδο της κρίσης, ότι η αξία της φιλίας, παρά τις δυσκολίες στην ανθρώπινη επικοινωνία, παραμένει ισχυρή και το πιο αξιόπιστο μέσο απεγκλωβισμού του ατόμου από τα προσωπικά αδιέξοδα και τις ενοχές του.

No related posts.