Education 2050: Πώς θα είναι η διδασκαλία σε 30 χρόνια;

Η Φοιτητική Εβδομάδα Α.Π.Θ. έκλεισε με το σεμινάριο Education 2050, που διοργάνωσε ο Φ.Ο.Θ.Κ. (Φοιτητικός Όμιλος Θεάτρου Κινηματογράφου). Ο Φ.Ο.Θ.Κ. γεννήθηκε το 1973, σταμάτησε το 1980 και ξαναλειτουργεί εδώ και τέσσερα χρόνια. Καθόλη τη διάρκεια της δράσης του ανέλαβε πολλές προβολές κινηματογράφου και θεατρικές παραγωγές.

Η αφορμή για την εκδήλωση

Όπως, δήλωσε ο Σταμάτης Γαργαλιάνος, αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στο γνωστικό αντικείμενο «Θεατρική Αγωγή-Οργάνωση Θεατρικών Παραστάσεων» και εισηγητής μίας νέας εκπαιδευτικής πρότασης, ο τρόπος διδασκαλίας είναι απαρχαιωμένος στην Ελλάδα. Έτσι, αποφάσισε να εισάγει έναν νέο τρόπο διδασκαλίας που ελπίζει ότι είναι πραγματικότητα σε τρεις δεκαετίες από τώρα.

Το νέο μοντέλο διδασκαλίας

  1. Ανάλυση κειμένων, εικόνων, βίντεο.
  2. Σύγκρισή τους από τους μαθητές. Η σύγκριση θα έχει, φυσικά, ένα προσωπικό τρόπο σκέψης των μαθητών και των φοιτητών για τις εικόνες.
  3. Οι εικόνες ή τα βίντεο θα είναι μέρος της ύλης και ο μαθητής θα μπορεί να αναπτύσσει δική του μέθοδο ανάλυσης και κρίσης, ίσως και προσωπικών προτάσεων βελτίωσης για ένα θέμα.
  4. Τα βιβλία δεν καταργούνται, αλλά είναι ένα εργαλείο να ανατρέχει ο μαθητής για τυχόν απορίες.
  5. Εξετάσεις δεν υπάρχουν. Οι εργασίες που έκανε ο κάθε μαθητής μες στη χρονιά θα μετρήσουν στον τελικό βαθμό.
  6. Οι βαθμοί θα είναι σε μορφή A, B, C, D, ώστε να μην υπάρχει αυτή η άσκοπη βαθμοθηρία (π.χ. Α! Πήρα 20).
  7. Το στερεότυπο ο καθηγητής ως αυθεντία παύει να υφίσταται και μπορεί ο μαθητής να αμφισβητήσει τα λεγόμενα του – πάντα, όμως, με επιχειρήματα. Ο καθηγητής δίνει ευκαιρία στα παιδιά να μιλήσουν.
  8. Εκπαίδευση των καθηγητών με ειδικά σεμινάρια ώστε να είναι προετοιμασμένοι κατάλληλα για το νέο τρόπο μαθήματος στην τάξη.

Αυτός ο τρόπος εκμάθησης στόχο έχει να κάνει τους μαθητές να σκέφτονται, όχι να κάθονται και να παρακολουθούν παθητικά τον καθηγητή που τους μιλάει. «Το μοντέλο μιλάω – εσείς ακούτε πρέπει να σταματήσει», λέει ο κ. Γαργαλιάνος. «Η παπαγαλία καταστρέφει το μυαλό, αφού όσα διαβάζεις τα ξεχνάς μετά από λίγο. Το ελληνικό σύστημα δεν δημιουργεί δυναμικούς Έλληνες, δημιουργεί παθητικούς δέκτες κάποιων δήθεν γνώσεων». Γι’ αυτό, ένα δυναμικό σύστημα θα δημιουργήσει Έλληνες που θα προσφέρουν κάτι χρήσιμο στην Ελλάδα.

Σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να σταματήσει το φαινόμενο ένα μεγάλο ποσοστό των φοιτητών να μην προσέρχεται στο μάθημα, ο κ. Γαργαλιάνος προτείνει το πανεπιστήμιο να απαιτεί από τον φοιτητή να είναι ενεργός, να έρχεται στα μαθήματα. Οι φοιτητές που δεν πηγαίνουν στο μάθημα θα παίρνουν τον ελάχιστο βαθμό για να περάσουν, το 5. Ελπίζει, βέβαια, να σταματήσουν να υπάρχουν φοιτητές που δεν πάνε στα μαθήματα (με απαγόρευση συνέχισης σπουδών σε κάθε εξάμηνο).

Φυσικά, η εισήγηση ενός καινοτόμου, ριζοσπαστικού παιδαγωγικού μοντέλου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Σίγουρα, υπάρχουν πολέμιοί της και αυτοί που επιμένουν στη δασκαλοκεντρική προσέγγιση. Πρώτα από όλα, πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία των εκπαιδευτικών φορέων αλλά και των γονέων για τον τρόπο που πρέπει να μαθαίνουν τα παιδιά και ύστερα θα μπορέσει να αλλάξει το σύστημα εκπαίδευσης.

Related posts:

  1. Rugby Rebels: Οι «επαναστάτες» του ράγκμπι από τη Θεσσαλονίκη
  2. AIESEC – Γίνε πολίτης του κόσμου
  3. «Στο στόχαστρο», της ομάδας Θεατρικό Πραξικόπημα
  4. Η δύναμη της Φωτογραφίας – Συνέντευξη με τον Αλέξανδρο Αβραμίδη
  5. Ιδιωτικότητα και ασφάλεια στο Διαδίκτυο: χρήσιμες συμβουλές
  6. Η ενημέρωση σώζει ζωές!
  7. Βία κατά των γυναικών: ευαισθητοποιήσου και ευαισθητοποίησε τους γύρω σου
  8. Ένας πρωτότυπος τρόπος προβολής ταινιών
  9. Η Κινηματογραφική Ομάδα της Οδοντιατρικής
  10. Ένα, δύο, τρία… ΚΛΙΚ
  11. Εικαστική έκθεση για τη Γενοκτονία των Ποντίων στο Α.Π.Θ.
  12. iGEM: η ομάδα της νίκης