Ένας κρυφός πόλεμος απειλεί την κοινωνία

Σε πόλεμο (En Guerre)
Γαλλία (2018)
Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπιρζέ
Παίζουν: Βενσάν Λιντόν, Μελανί Ροβέ, Ζακ Μπορντερί

Ο γερμανικών συμφερόντων όμιλος DIMKE αποφασίζει ξαφνικά να παύσει τη λειτουργία εργοστασίου του σε επαρχιακή πόλη της νοτιοδυτικής Γαλλίας. Αν εφαρμοστεί η απόφαση του ομίλου, 1.100 εργαζόμενοι θα μείνουν άνεργοι και μ;iα ολόκληρη πόλη θα οδηγηθεί σε μαρασμό. Ο Λοράν Αμεντέο, 55χρονος εργάτης, θα αναλάβει να ηγηθεί του αγώνα για την ανατροπή της απόφασης της εργοδοσίας.

Οι εργαζόμενοι θα ζητήσουν τη συνδρομή της γαλλικής κυβέρνησης για να μεταπειστεί η ιδιοκτήτρια εταιρεία, όμως ο σύμβουλος του Προέδρου, ο οποίος επικοινωνεί συχνά μαζί τους, κρατά μάλλον ουδέτερη στάση. Ο Αμεντέο δεν πτοείται από την απροθυμία του συμβούλου να στηρίξει τον αγώνα τους και καλεί τους συναδέλφους του να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, με μοναδικό σκοπό τη συνέχιση της λειτουργίας του εργοστασίου. Σύντομα, όμως, θα διαπιστώσει ότι δεν συμφωνούν όλοι οι εργαζόμενοι με τους στόχους και τις μεθόδους κινητοποίησης τους. Θα καταφέρει ο Αμεντέο να διατηρήσει την ενότητα του κινήματος ή η διχόνοια θα το οδηγήσει σε οδυνηρή αποτυχία;

Ο Λοράν Αμεντέο αποτελεί τον πιο ενδιαφέροντα χαρακτήρα της ταινίας του Γάλλου σκηνοθέτη, Στεφάν Μπριζέ, με τίτλο «Σε Πόλεμο». Πρόκειται για έναν ιδεολόγο, ο οποίος είναι διατεθειμένος να κάνει τα πάντα για υπερασπιστεί το δίκιο των συναδέλφων του ή το πάθος του να αποτρέψει τις αυθαιρεσίες της εργοδοσίας τον οδηγεί σε άστοχες επιλογές και αλαζονική στάση απέναντι σε όσους εργαζόμενους διαφωνούν με τις τακτική του; Ο Βενσάν Λιντόν, με μία παθιασμένη ερμηνεία, η οποία δεν μοιάζει ποτέ υπερβολική, μεταφέρει την συναισθηματική ένταση του Λοράν, καθώς αυτός παρασύρεται ολοένα και περισσότερο στη δίνη ενός επίπονου και γεμάτου απρόοπτα αγώνα. Καταφέρνει με το πάθος του να εμπνεύσει την πλειοψηφία των συναδέλφων του, αλλά υπάρχουν και αντικειμενικές δυσκολίες, οι οποίες είναι φυσικό να αποκαρδιώνουν μερίδα εκείνων. Ο Αμεντέο κρατά επιθετική στάση απέναντι τους, θεωρώντας ότι με την ηττοπάθεια τους ευνοούν τα σχέδια του ομίλου για κλείσιμο του εργοστασίου. Εκείνοι, από την πλευρά τους, του φέρονται υποτιμητικά, κατηγορώντας τον ότι θέτει μαξιμαλιστικούς στόχους, αντί να προσπαθήσει να έρθει σε έναν συμβιβασμό με την εργοδοσία.

Για τον Μπριζέ το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το ίδιο το παγκοσμιοποιημένο οικονομικό σύστημα, το οποίο επιτρέπει σε πολυεθνικές επιχειρήσεις να επιβάλλουν τη βούληση τους, ακόμη και σε κυβερνήσεις ισχυρών κρατών, όπως η Γαλλία, και μέσω εκβιαστικών διλημμάτων να διχάζουν τους εργαζομένους. Το «Σε Πόλεμο» προβάλλει την ιδέα πως κανένας αγώνας δεν είναι χαμένος πριν δοθεί, ταυτόχρονα, όμως, επισημαίνει τους κινδύνους της επικράτησης του δίκιου του ισχυρού μέσω της εφαρμογής του δόγματος του «διαίρει και βασίλευε». Πάνω από όλα, όμως, η ταινία κατακρίνει την κυνική αντίληψη των πολυεθνικών επιχειρήσεων, οι οποίες προσπαθούν να αυξήσουν τα κέρδη τους με στρατηγικές επιζήμιες για την κοινωνική συνοχή.

Η τολμηρή πολιτική ματιά του φιλμ του Στεφάν Μπριζέ δεν το καθιστά αυτόματα εξαιρετικό, ο έντονα καταγγελτικός του τόνος, σε ορισμένες περιπτώσεις, μειώνει τη δύναμη του μηνυμάτων του. Ωστόσο, οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών διακρίνονται για τον ρεαλισμό τους, στοιχείο στο οποίο ο σκηνοθέτης έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα. Οι σκηνές των συγκρούσεων των εργαζομένων με την αστυνομία, χάρη στην πιστότητά τους, θυμίζουν εικόνες από τηλεοπτικό ρεπορτάζ. Όταν παρακολουθούμε τον Λοράν Αμεντέο γεμάτο οργή να καταφέρεται μπροστά στις κάμερες εναντίον του DIMKE, αισθανόμαστε ότι παρακολουθούμε κάποιο απόσπασμα από δελτίο.

Ο Βενσάν Λιντόν αποδίδει παθιασμένα τον ρόλο του χωρίς στοιχεία επιτήδευσης. Αποτελεί η ερμηνεία του το πιο ισχυρό χαρτί της ταινίας, η οποία δεν αποφεύγει σε κάποια σημεία το στοιχείο της επανάληψης. Το απρόβλεπτο, όμως, φινάλε αιφνιδιάζει τον θεατή και καταφέρνει να τον προβληματίσει για τις διαστάσεις ενός κρυφού πολέμου, ο οποίος μπορεί να αποδειχθεί ολέθριος για την κοινωνία.

No related posts.