Το ηλεκτρονικό εισιτήριο και οι τζαμπατζήδες

Όσοι πίστεψαν ότι με την καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Αττική θα σταματήσει το φαινόμενο της παράνομης επιβίβασης, μάλλον, απογοητεύτηκαν. Παρά τη μεγάλη ταλαιπωρία στην αρχή της εφαρμογής του μέτρου αυτού, το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η ηλεκτρονική κάρτα είναι πλέον γεγονός και έχουν τοποθετηθεί οι μπάρες σε όλους τους σταθμούς σταθερής τροχιάς (μετρό, Η.Σ.Α.Π., προαστιακό). Πρόκειται για μία αναμφισβήτητη πραγματικότητα.

Το ερώτημα που τίθεται, λοιπόν, είναι γιατί συνεχίζεται ακόμα η παράνομη επιβίβαση; Πρώτον, και πιο σημαντικό, είναι το γεγονός ότι ο χρόνος κλεισίματος των πυλών (μπάρες) είναι αρκετά μεγάλος και μπορούν άνετα να περάσουν δύο άτομα από τη στιγμή που ανοίγει η πύλη μέχρι να κλείσει. Δεν έχω μετρήσει τον χρόνο που χρειάζεται κάποιος για να περάσει την μπάρα, από τη στιγμή που τοποθετεί το εισιτήριο και αυτή ανοίγει μέχρι το κλείσιμό της, όμως αυτό που έχω διαπιστώσει, από την εμπειρία μου ως επιβάτης, είναι ότι άνετα ο χρόνος αυτός αρκεί για να περάσουν δύο άτομα. Με άλλα λόγια, από τη στιγμή που ο δεύτερος προλαβαίνει και περνάει σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να παρανομήσει. Μου έχει συμβεί, μάλιστα, και περιστατικό (σε σταθμό του Η.Σ.Α.Π.), όπου ενώ χτύπησα το εισιτήριο και άνοιξε η πύλη για να περάσω, αντιλήφθηκα ότι ο επιβάτης που ήταν πίσω μου βιαζόταν να περάσει κι αυτός με μένα, σπρώχνοντάς με, χωρίς προφανώς να χτυπήσει ηλεκτρονικό εισιτήριο. Τότε σταμάτησα και άρχισε ένας «λεκτικός διαξιφισμός» για την πράξη του. Δεν έδωσα συνέχεια, διότι δεν ξέρεις ποτέ τι μπορεί να συμβεί. Δεύτερον, είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν εντατικοί έλεγχοι. Μόνο στην αρχή της εφαρμογής του μέτρου υπήρχαν κάποιοι ελεγκτές και αυτό όχι σε όλους τους σταθμούς. Μετά, όλα αφέθηκαν στον αυτόματο πιλότο. Οπότε αυτό που εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι στα ΜΜΜ είναι ο χρόνος κλεισίματος των πυλών και ο ελλιπής έλεγχο.

Μία αχτίδα ελπίδας, τώρα τελευταία, έρχεται από τα μέτρα που αποφάσισε να εφαρμόσει ο Ο.Α.Σ.Α. Συγκεκριμένα, αποφάσισε να μειώσει τον χρόνο κλεισίματος των πυλών στα μέσα σταθερής τροχιάς, με στόχο τη μείωση της παράνομης επιβίβασης. Το τελευταίο διάστημα, εξάλλου, ο Ο.Α.Σ.Α., με στόχο την εντατικοποίηση των ελέγχων κομίστρων, έχει εκπαιδεύσει 20 άτομα, τα οποία έχουν μεταταχθεί από τις Ο.Σ.Υ. (Οδικές Συγκοινωνίες) και θα στελεχώσουν το Σώμα Ελεγκτών Κομίστρων.

No related posts.