Ο Don Rosa και τα παπιά της Disney

Για τους λάτρεις των κόμικς της Disney, το όνομα του Ντον Ρόσα έχει ιδιαίτερα μεγάλη βαρύτητα. Ελάχιστοι δημιουργοί τίμησαν και αναζωογόνησαν τις ιστορίες των θρυλικών ‘παπιών της Disney’ με μεγαλύτερη αγάπη και φροντίδα από τον ίδιο. Ήρωες όπως ο Ντόναλντ Ντακ και ο Σκρούτζ ΜακΝτακ έγιναν, με το πενάκι του Rosa, πρωταγωνιστές απολαυστικών ιστοριών και επαναπροσδιορίστηκαν ως χαρακτήρες με ανθρώπινη γοητεία.

Ο Keno Don Hugo Rosa, γεννημένος το 1951 στο Κεντάκι των Η.Π.Α., υπήρξε φανατικός αναγνώστης των κόμικς της Disney από νεαρή ηλικία και έτρεφε ιδιαίτερο θαυμασμό για τα έργα του Carl Barks, του επονομαζόμενου ‘Παπιάνθρωπου’. Για αυτόν τον λόγο, στην πρώτη ιστορία που δημιούργησε το 1987 για τις εκδόσεις της Disney επέλεξε ως πρωταγωνιστές τους αγαπημένους του χαρακτήρες από το σύμπαν του Barks. Ο βαθύπλουτος κροίσος, Σκρούτζ ΜακΝτακ, ο αχαΐρευτος ανιψιός του, Ντόναλντ Ντακ, με τη συνοδεία πάντα των τριών μικρών ανιψιών του, Χιούι, Λιούι και Ντιούι, πρωταγωνίστησαν στην πρώτη αυτή ιστορία με τίτλο ‘Ο Γιός του Ήλιου’, η οποία έστελνε τους ήρωες σε ένα ταξίδι προς αναζήτηση του χαμένου χρυσού των Ίνκας. Εκτός από την υποψηφιότητα για το Αμερικανικό βραβείο Harvey για καλύτερη ιστορία κόμικς, η συγκεκριμένη ιστορία ανέδειξε τον Rosa ως έναν από τους καλύτερους και πιο πρωτότυπους δημιουργούς της γενιάς του και πυροδότησε μια καριέρα 20 χρόνων.

Ένα από τα χαρακτηριστικά που διαχώρισαν αμέσως τον Rosa από τους υπόλοιπους δημιουργούς ήταν ο τρόπος που σχεδίαζε τα κόμικς του. Η εμμονή του στη λεπτομέρεια ήταν εμφανής στις λεπτομερείς εκφράσεις των χαρακτήρων και τη ρεαλιστική απεικόνιση των σκηνικών. Οι σπουδές του ως πολιτικός μηχανικός συνέβαλλαν στην ανάπτυξη αυτού του ιδιαίτερου στυλ. Το σχέδιό του είχε μια ωριμότητα που εκ πρώτης όψεως δεν ταίριαζε στα ‘παιδικά’ κόμικς. Το γεγονός αυτό όμως δεν εμπόδισε τις ιστορίες του να αποκτήσουν γρήγορα ένα αφοσιωμένο αναγνωστικό κοινό.

Ως έμπνευση για τις ιστορίες του, ο Rosa έπιασε το νήμα της αφήγησης του Barks, δημιουργώντας συνέχειες των ιστοριών του αλλά και πρωτότυπες αφηγήσεις. Η αυστηρότητα με την οποία υιοθετούσε τη λογική συνέχεια της πλοκής των περιπετειών που σχεδίαζε καθώς και την ιστορική ακρίβεια των πληροφοριών τον διαχώριζε από το είδωλό του. Όταν τα παπιά του Rosa αναζητούσαν τη χαμένη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας ή το μεγάλο θησαυρό του Κροίσου, ο δημιουργός τους φρόντιζε ώστε οι πληροφορίες για τα ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα να είναι ακριβείς. Ο Rosa χρησιμοποιούσε την Ιστορία ως αφετηρία για τη μυθοπλασία του, προσδίδοντας ένα διδακτικό χαρακτήρα στα κόμικς του και ενθαρρύνοντας τον αναγνώστη να αναζητήσει μόνος του περισσότερες πληροφορίες για ένα ιστορικό πρόσωπο ή συμβάν.

Επιπλέον, η αγάπη του Rosa για την επιστημονική φαντασία δικαιολογεί την εισχώρησή της στα κόμικς του. Στέλνοντας τους ήρωες του στο διάστημα με έναν αυτοσχέδιο πύραυλο και στο κέντρο της Γης μέσω ενός κατακόρυφου σωλήνα παντρεύει τους νόμους της επιστήμης με την ανεξέλεγκτη έμπνευση του συγγραφέα, με ξεκάθαρες καταβολές στον Ιούλιο Βερν, με τη συνοδεία όμως της κωμικότητας και της σατιρικής ματιάς των κόμικς.

Η μεγαλύτερη διάκριση του Rosa θεωρείται το βραβείο κόμικς Will Eisner που κέρδισε το 1997. Η πραγματική του όμως διάκριση είναι ο σεβασμός και η αγάπη των αμέτρητων αναγνωστών του, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι Ευρωπαίοι (μέσα σε αυτούς και οι Έλληνες), καθώς εξακολουθεί να μη θεωρείται ιδιαίτερα δημοφιλής στην Αμερική.

Το 2008 αποσύρθηκε επίσημα από τον χώρο των κόμικς, λόγω σοβαρών προβλημάτων όρασης, έχοντας αφήσει πίσω του έναν μεγάλο κατάλογο έργων, τα οποία εξακολουθούν να διασκεδάζουν νεαρούς και ενήλικους αναγνώστες μέχρι και σήμερα.

No related posts.