Αλληλεγγύη σε αναμονή

Ο «Καφές σε αναμονή» είναι μία δράση αλληλεγγύης που εμφανίστηκε και εξαπλώνεται τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα, κυρίως μέσω του Διαδικτύου, με σκοπό την προσφορά αγαθών σε απόρους.

«Εγγραφήκαμε στο δίκτυο των καταστημάτων που προσφέρουν προϊόντα σε αναμονή πριν από τρεις μήνες. Το τελευταίο διάστημα η ανταπόκριση είναι μεγάλη, καθημερινά αφήνονται τόσο καφέδες όσο και τρόφιμα σε αναμονή, κάτι που δείχνει πως δεν έχουμε χάσει την ευαισθησία μας. Ο καφές σε αναμονή πληρώνεται με τιμή πακέτου, χωρίς, όμως, να περιορίζεται εκείνος που προτιμά να καθίσει στο κατάστημα» αναφέρει η ιδιοκτήτρια του καφέ-μπουγάτσα «Προξενείο» στην οδό Αγ. Δημητρίου 162 στη Θεσσαλονίκη.

Ο «Καφές σε αναμονή» ή «καφές που περιμένει» είναι ένας καφές, ο οποίος προπληρώνεται ανώνυμα από κάποιον πελάτη για να καταναλωθεί από κάποιον άλλον που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να τον πληρώσει. Η συγκεκριμένη δράση έχει τις ρίζες της στα καφέ της Νάπολης, στη Νότια Ιταλία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα τελευταία χρόνια η  δράση εξαπλώνεται σε πολλά μέρη του κόσμου, βρίσκοντας ιδιαίτερη απήχηση.

Στην Ελλάδα της κρίσης, η αλληλέγγυα αυτή δράση ξεκίνησε τον τελευταίο χρόνο και εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Μεγάλο μέρος της εξάπλωσής της οφείλεται στην πρωτοβουλία του Δημήτρη Πανέλη, σπουδαστή δραματικής σχολής και των συμφοιτητών του να δημιουργήσουν ένα σχετικό φιλμ. Στο συγκεκριμένο φιλμάκι ένας νεαρός, μπαίνοντας σε μία καφετέρια, ζητά έναν καφέ για τον ίδιο και έναν σε αναμονή, ενώ στη συνέχεια προπληρώνονται δύο τοστ σε αναμονή. Τον «καφέ σε αναμονή» έρχεται σε λίγα λεπτά να ζητήσει ένας άνδρας, πιθανότατα με οικονομικά προβλήματα. Μέσα από το συγκεκριμένο βίντεο στοχεύουν στην προτροπή των πολιτών για εξάπλωση της ιδέας και διεύρυνση του δικτύου σε όλη τη χώρα και σε διάφορα είδη καταστημάτων. Το βίντεο διαδόθηκε γρήγορα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και στην τηλεόραση, με αποτέλεσμα η δράση να γνωστοποιηθεί.

Σήμερα έχει δημιουργηθεί σε όλη την Ελλάδα ένα αρκετά μεγάλο δίκτυο καταστημάτων που προσφέρουν προϊόντα σε αναμονή. Στο δίκτυο έχουν πλέον εγγραφεί καταστήματα εστίασης, βιβλιοπωλεία, αρτοποιία, κρεοπωλεία, φαρμακεία, ακόμη και κομμωτήρια.

Για να γίνει κανείς μέλος του δικτύου αρκεί να  τοποθετήσει σε εμφανές σημείο έναν μικρό πίνακα, στον οποίο να αναγράφονται τα προϊόντα που βρίσκονται σε αναμονή. Η επικοινωνία με τους υπευθύνους της δράσης γίνεται μέσω της σελίδας τους στο Facebook, στην οποία ζητούν να τους αποσταλούν τα στοιχεία της επιχείρησης για να συμπεριληφθεί στον κατάλογο της σελίδας, όπου αναγράφονται τα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Παράλληλα, αφήνεται στην ευθύνη των ιδιοκτητών των καταστημάτων η εκτύπωση και η ανάρτηση σε εμφανές σημείο της σχετικής αφίσας. Η ενημέρωση των οικονομικά αδύναμων πολιτών γίνεται με τη βοήθεια του οργανισμού «Γέφυρα», ο οποίος βρίσκεται σε καθημερινή επαφή με απόρους και αστέγους και τους ενημερώνει σχετικά με το πού υπάρχουν αγαθά σε αναμονή. Από την ομάδα των υπευθύνων του δικτύου ζητείται να υπάρχει κάποια έκπτωση στα προϊόντα της αναμονής για τη διευκόλυνση των πελατών. Επίσης, ο ιδιοκτήτης του εκάστοτε μαγαζιού υποχρεούται να κόψει απόδειξη του προϊόντος που τίθεται σε αναμονή, την οποία κρατά χωριστά και τη δίνει σε εκείνον που θα το ζητήσει.

Όμως, μια τέτοια δράση για να είναι πλήρως αποτελεσματική χρειάζεται τη συνεργασία, όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη, με τους αρμοδίους φορείς της εκάστοτε περιοχής και κυρίως την ενσυνείδητη συμπεριφορά των πολιτών. «Έπειτα από ενημέρωση μέσω Facebook αποφάσισα να γίνω μέλος. Ωστόσο, η ζήτηση των προϊόντων σε αναμονή έχει σήμερα ελαττωθεί. Προσωπικά ήρθα σε επικοινωνία με τον πρόεδρο της Δ’ Δημοτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, ο οποίος λόγω του απορρήτου προσωπικών δεδομένων, δεν μπόρεσε να με ενημερώσει σχετικά με συγκεκριμένα πρόσωπα που έχουν οικονομική ανάγκη, ενώ δεν υπήρξε ανταπόκριση στην πρότασή μου να διανέμεται το κρέας σε αναμονή με τη βοήθεια της κοινότητας σε ανθρώπους που το έχουν πραγματικά ανάγκη. Για τους λόγους αυτούς και λόγω της μειωμένης ζήτησης προσέφερα προσωπικά περίπου 10 κιλά κρέατος, που είχαν μείνει στην αναμονή για μεγάλο διάστημα, στο ‘Χαμόγελο του παιδιού’» ανέφερε ο ιδιοκτήτης του κρεοπωλείου “Meatland” στη Θεσσαλονίκη, Ανατολικής Θράκης 106, Καραγκούνης Νικόλαος.

Ο «Καφές σε αναμονή» είναι μια δράση με μηδενικό κόστος που μπορεί να βοηθήσει στην κάλυψη καθημερινών αναγκών, αρκεί να συμβάλουμε όλοι στην ενημέρωση και στην προτροπή για συμμετοχή των ιδιοκτητών καταστημάτων.

No related posts.