«Αποτίμηση, βραβεία και μια δόση συγκίνησης»

Το Σάββατο 19 Μαρτίου, ολοκληρώθηκε η τελετή λήξης του18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με την απονομή των βραβείων κοινού και κριτικών στις πιο ενδιαφέρουσες και άρτια δομημένες «εικόνες του 21ου αιώνα».

Παρουσιάστρια της βραδιάς ήταν για ακόμη μια χρονιά η Μάγια Τσόκλη, η οποία χαλαρή και ευδιάθετη καλωσόρισε τους Θεσσαλονικείς και έπειτα από ένα σύντομο λόγο περί προσφυγικής κρίσης  έδωσε το βήμα στον Δημήτρη Εϊπίδη, ιδρυτή και εμπνευστή του θεσμού. Ο κ. Εϊπίδης, ο οποίος παραιτήθηκε προ τριμήνου από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ λόγω προβλημάτων υγείας, αποχαιρέτησε την διοργάνωση φανερά συγκινημένος ενώ υποσχέθηκε ότι θα συνεχίζει να στηρίζει το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ όσο δύναται καθώς το θεωρεί τώρα πια «παιδί» του.

Φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά υπήρξε δυσκολία στην διάκριση των φιλμ, καθώς όπως επισήμανε και η παρουσιάστρια «η ανθρωπιστική δυσχέρεια που βιώνουμε οδηγεί σε άνθηση το είδος του ντοκιμαντέρ». Το προσφυγικό ζήτημα ήρθε στο επίκεντρο μέσα από πλήθος ταινιών, όμως το ντοκιμαντέρ «Εδώ εξορία: Ημερολόγια από παιδιά πρόσφυγες», το οποίο συνθέτει το εύθραυστο πορτραίτο των προσφυγόπουλων που αναγκάζονται λόγω του εμφύλιου πολέμου στη Συρία να καταφύγουν στον γειτονικό Λίβανο,  ήταν αυτό που συγκίνησε την ελληνική επιτροπή της Διεθνούς Αμνηστίας, κερδίζοντας το βραβείο.

Την παρθενική του εμφάνιση έκανε το βραβείο Ανθρώπινες Αξίες που απένειμε η Βουλή των Ελλήνων, στην ταινία «LUDLOW, οι Έλληνες στους πολέμους του άνθρακα», σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού, το οποίο αφορά στις άγνωστες πτυχές της ιστορίας του εργατικού κινήματος της Αμερικής και τη συνεισφορά των ελλήνων μεταναστών σε αυτό. Βραβείο απέσπασε, επίσης, το ντοκιμαντέρ του Λούι Ψυχογιού «Ραγδαίος Αφανισμός», στην ενότητα Περιβάλλον από την επιτροπή της WWF GREECE, καθώς και η ταινία «Αμάλ», σε σκηνοθεσία Μοχάμεντ Σιάμ, στην κατηγορία «Docs in progress 2016», χορηγία της εταιρίας 2|35 Inc που μεταφράζεται σε post-production υπηρεσίες αξίας 15.000 ευρώ.

Η πενταμελής κριτική επιτροπή της FRIPRESCI με κριτικούς κινηματογράφου από Πολωνία, Τουρκία, Ολλανδία, Κροατία και Ελλάδα απένειμε τα βραβεία της με κριτήριο περισσότερο την άρτια εικονογραφία και όχι τόσο την πλοκή. Για την ελληνική παραγωγή, το βραβείο δόθηκε στην ταινία «Τα σημάδια του ουρανού» της Μάρως Αναστοπούλου και για την ξένη παραγωγή, στο φιλμ «Αυτό που έκανε» του Δανού Jonas Poher Rasmussen.

Περνώντας στα βραβείου κοινού Fischer, αξίζει να αναφερθεί ότι καταμετρήθηκαν περίπου 20.000 ψήφοι (4.000 περισσότερες από πέρσι) καθ’ όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ, αποδεικνύοντας την μαζική προσέλευση και συμμετοχή του κόσμου.

Το εβραϊκό ολοκαύτωμα μονοπώλησε τη θεματική δύο αξιόλογων ταινιών, οι οποίες διαγωνίστηκαν στην κατηγορία κάτω των45’,  λαμβάνοντας τελικά τα βραβεία κοινού για ελληνική και ξένη παραγωγή. Πρόκειται για τις ταινίες «Viktor Ullmann: Βιογραφία μιας ηχογράφησης» του Ιωάννη Γρηγορόπουλου και Μιχάλη Αριστείδου και «Κλόντ Λάζμαν: Φαντάσματα του Shoah» του Άνταμ Μπενζίν αντίστοιχα.

Τέλος, στην κατηγορία ντοκιμαντέρ άνω των 45 λεπτών το βραβείο για την ελληνική παραγωγή, απέσπασε η ταινία « Argo Navis» των Σουζάνε Μπάουζινγκερ και Στέλιου Ευσταθόπουλου ενώ για την ξένη παραγωγή, η ξεχωριστή «Ορχήστρα της ανακύκλωσης: μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος» των Μπραντ Όλγκουντ και Γκράχαμ Τάουνσλι από την Παραγουάη.

No related posts.