Θεματικη

ΠΟΤΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ;

Σχετικα αρθρα

Μοιρασου το!

Ανθρώπινα Δικαιώματα και Δημοκρατία… μέσα από τα μάτια των εφήβων

Η Β’ Ενιαίου Λυκείου Ζαχάρως είναι η μοναδική τάξη στο Νομό Ηλείας που συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αγωγής Υγείας» με θέμα: «Ανθρώπινα Δικαιώματα και Δημοκρατία», ερευνώντας τα σχετικά ζητήματα μέσα από την παρουσία τους στα ΜΜΕ και τις τέχνες.

Κάθε χρόνο οι μαθητές της Β΄ τάξης του Ενιαίου Λυκείου έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «Αγωγής Υγείας», επιλέγοντας να ασχοληθούν με κάποιο θέμα που αφορά στους νέους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, στα διάφορα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, στις σχέσεις των δύο φύλων, στα ναρκωτικά, το κάπνισμα, το αλκοόλ, κ.τ.λ.. Φέτος οι μαθητές της Ζαχάρως και οι υπεύθυνοι καθηγητές τους επέλεξαν ένα θέμα με το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει ασχοληθεί κανένα άλλο σχολείο του Νομού Ηλείας, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η κα. Φωτεινή Κλέκουρα, φιλόλογος, αναφερόμενη στο πρόγραμμα, είπε: «Το πρόγραμμα αυτό ξεκινά το Νοέμβριο και λήγει στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Επιλέξαμε αυτό το θέμα γιατί θεωρούμε ότι κάθε νέος άνθρωπος πρέπει να είναι ευαισθητοποιημένος στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και γιατί είχαμε την αντίστοιχη πρόταση από το φορέα που μας στηρίζει, τη Μ.Κ.Ο. «Άρσις»».

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 25 μαθητές μετά από την απλή εκδήλωση ενδιαφέροντος από μέρους τους. Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε επτά ομάδες ανάλογα με τη μεταξύ τους συνεργασία. Η κάθε ομάδα ασχολείται με ένα από τα ακόλουθα θέματα: Ανθρώπινα Δικαιώματα, Ακτιβισμός, Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία, Άτομα με αναπηρίες και μειονεξίες, το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση, Ισότητα των δύο φύλων, Ρατσισμός, Ρατσισμός – Εκπαίδευση, Ρατσισμός – Trafficking , Κοινωνικά Δικαιώματα, Δικαιώματα του Παιδιού. Τα παιδιά ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους αναζητούν πληροφορίες στο Internet αλλά και στα παραδοσιακά ΜΜΕ. Παράλληλα, όσοι έχουν ιδιαίτερη αγάπη στη μουσική, αναζητούν μουσικά κομμάτια που να αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα ενώ όσοι ασχολούνται με τη ζωγραφική, έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν κάτι σχετικό με το θέμα τους, έπειτα από συνεργασία με τον καθηγητή των Καλλιτεχνικών. Επίσης, η κα. Κλέκουρα, ως υπεύθυνη καθηγήτρια στο πρόγραμμα προτείνει στους μαθητές επιστημονικά βιβλία, στα οποία μπορούν να ανατρέξουν και να τα χρησιμοποιήσουν αργότερα στη γραπτή παρουσίαση της εργασίας τους πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα. «Δυο ώρες την εβδομάδα συναντιούνται οι ομάδες εργασίας μαζί μου για να συζητήσουμε την πρόοδο του προγράμματος, να ανταλλάξουμε απόψεις αλλά και να τους βοηθήσω σε όποιο πρόβλημα τυχόν αντιμετωπίζουν. Υπάρχουν φορές που βλέπουμε μαζί ταινίες που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα και την καταπάτησή τους σε όλο τον κόσμο αλλά και ακούμε σχετική μουσική που βρίσκουν τα παιδιά», εξήγησε η κα. Κλέκουρα.

Στις αρχές Μαρτίου, οι μαθητές της Β΄ τάξης του Ενιαίου Λυκείου Ζαχάρως σχεδιάζουν να επισκεφτούν την «Άρσις» στη Θεσσαλονίκη. Κατά τη διάρκεια αυτής της επίσκεψης, θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά κάποιους χώρους όπου δραστηριοποιείται η Μ.Κ.Ο., αλλά και να έρθουν σε στενότερη συνεργασία με πρόσωπα, που ασχολούνται με την προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και θα μπορέσουν να βοηθήσουν στην περαιτέρω ευαισθητοποίηση των παιδιών. Το πρόγραμμα σαφώς θα συνεχιστεί μέχρι το Μάιο, όπου θα παρουσιαστεί η εργασία των μαθητών στη σχολική τους κοινότητα. Παράλληλα, στα πλαίσια της παράδοσης της εργασίας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού, θα δοθεί η δυνατότητα να παρουσιαστεί η εργασία τους σε ημερίδα, μαζί με τις εργασίες μαθητών από άλλα σχολεία του Νομού Ηλείας, τα οποία ασχολούνται και αυτά με το πρόγραμμα «Αγωγής Υγείας».

Συζητώντας με τους μαθητές για το πρόγραμμα αλλά και τους λόγους που τους ώθησαν να ενταχθούν σε αυτό,

Μαθήτριες και μαθητές της Β' Τάξης του Ενιαίου Λυκείου Ζαχάρως, λειτουργώντας σαν απή παρέα, προσπαθούν να μάθουν όσα περισσότερα μπορούν για τα πολύπαθα -στις μέρες μας- ανθρώπινα δικαιώματα

διαπιστώνει κανείς πως τα παιδιά αυτά ενδιαφέρονται να μάθουν όσα περισσότερα μπορούν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, μιας και θεωρούν πως τόσο η προστασία όσο και η καταπάτησή τους αφορά τους πάντες, αλλά ιδιαίτερα τους νέους. Η Όλγα Κατσάμπουλα, η οποία ασχολείται με το Ρατσισμό, τόνισε: «Κάνω παρέα με παιδιά από άλλες χώρες και δε μου αρέσουν τα διάφορα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις που υπάρχουν. Θέλω να μάθω πώς να τα υπερασπίζομαι. Αν θέλουμε να θεωρούμαστε πολιτισμένη χώρα, θα πρέπει να εξαλείψουμε τις όποιες εθνικιστικές αντιλήψεις μας και να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας ώστε να χωρέσουν όλοι. Άλλωστε, κάθε πολίτης πρέπει να είναι ευαισθητοποιημένος πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα, μιας και κάθε πολίτης οφείλει να είναι ενεργός πολίτης. Έχουμε υποχρέωση να ενημερωνόμαστε συνεχώς για να μπορούμε να προστατευθούμε από τους όποιους επίδοξους “καταπατητές”».

Την ίδια στιγμή, η Σοφία Αλεξανδροπούλου, η οποία έχει ενταχθεί στην ομάδα που ασχολείται με τα δικαιώματα των Ατόμων με αναπηρίες και μειονεξίες ανέφερε: «Πρόσφατα, κάποιο συγγενικό μου πρόσωπο είχε ένα ατύχημα και τώρα αντιμετωπίζει κάποια σοβαρά προβλήματα. Σκέφτηκα ότι μέσα από το πρόγραμμα μπορώ να μάθω πώς να τον βοηθήσω, για να πάψει να νιώθει μειονεκτικά αλλά και να καταλάβει ότι η ζωή του δε σταμάτησε πριν το ατύχημα. Όλοι έχουν δικαίωμα στη ζωή και γι’ αυτό πρέπει να εφαρμοστούν οι νόμοι που προστατεύουν τα δικαιώματα των Α.Μ.Ε.Α. αλλά και να ευαισθητοποιηθούν όλοι στο σεβασμό αυτών των δικαιωμάτων».

Ταυτόχρονα, η Ευδοξία Αβραμοπούλου, που ανήκει στην ομάδα για την Ισότητα των δύο φίλων υπογράμμισε: «Αποφάσισα να συμμετάσχω στην ομάδα για την Ισότητα γιατί παρά τη βελτίωση της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, πολλά δικαιώματα που πρέπει να απολαμβάνει, μένουν μόνο στα χαρτιά. Σίγουρα η όποια καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν εντοπίζεται μόνο στις υπανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες. Όλοι πρέπει να ξέρουμε πως η γυναίκα αδικείται και στις ανεπτυγμένες χώρες».

Παράλληλα, ο Κώστας Νούσης, ο οποίος κατάγεται από την Αλβανία και έχει ενταχθεί στην ομάδα για τα Δικαιώματα των παιδιών, είπε: «Υπάρχουν στενόμυαλοι άνθρωποι που κρίνουν τους άλλους ανάλογα με το χρώμα του δέρματός τους ή τη θρησκεία τους. Στην πραγματικότητα, είμαστε όλοι ίδιοι γιατί δεν κάνει ο τόπος τον άνθρωπο αλλά ο άνθρωπος τον τόπο. Δεν ασχολούμαι με όσους δε με συμπαθούν. Πιστεύω πως όλοι είναι άνθρωποι και πρέπει να μάθουμε να τους σεβόμαστε».

Η κα. Κλέκουρα, αφού παρακολούθησε με ενδιαφέρον τη συζήτηση με τα παιδιά, αναφέρθηκε στα οφέλη του προγράμματος τόσο για τους μαθητές όσο και για την ίδια. Αναλυτικότερα, υπογράμμισε πως ανέλαβε το πρόγραμμα αυτό για λόγους ευαισθησίας αλλά και γιατί η συνεργασία αυτή θα προωθήσει την επικοινωνία της με τα παιδιά και θα κάνει πιο ουσιαστικές τις σχέσεις καθηγήτριας – μαθητών αλλά και των μαθητών μεταξύ τους. Παράλληλα, τόνισε πως τα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα αυτό έχουν την ευκαιρία να μάθουν πράγματα που ίσως να μην τα υποψιάζονται καν αλλά και να μυηθούν στην έρευνα, την συνεχή συνεργασία στα πλαίσια μιας ομάδας αλλά και τον διάλογο πάνω σε θέσεις που από πολλούς αμφισβητούνται. Αναφέρθηκε στο πόσο σημαντική θα είναι για τους μαθητές η επαφή που θα έχουν με την Άρσις, έναν από τους πλέον αξιόλογους φορείς δράσης και προώθησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Επισήμανε επίσης: «Καλό θα ήταν να είχαμε περισσότερες ώρες την εβδομάδα για να ασχολούμαστε με το πρόγραμμα καθώς και την οικονομική δυνατότητα να τυπώσουμε μια «εφημεριδούλα» με τη δουλειά των παιδιών. Δυστυχώς όμως το πρόγραμμα δε χρηματοδοτείται, με αποτέλεσμα τα παιδιά να πληρώσουν με δικά τους χρήματα ακόμα και την επίσκεψη που θα κάνουμε στο φορέα που μας στηρίζει στη Θεσσαλονίκη».

Τέλος, η φιλόλογος αναφέρθηκε στον αιώνα της παγκοσμιοποίησης, όπου υποτίθεται πως υπάρχει η δυνατότητα αποκατάστασης των όποιων καταπατήσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και στην παρατήρηση ότι όχι μόνο δεν αποκαθίσταται η αδικία αλλά ούτε καν προστατεύονται επαρκώς τα δικαιώματα όλων μας σήμερα. «Τα παιδιά ίσως αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν δυσάρεστες καταστάσεις καταπάτησης των δικαιωμάτων τους στο μέλλον. Γι’ αυτό θα πρέπει να ξέρουν πώς ν’ αντιδρούν για να προστατέψουν τα δικαιώματα που έχουν και πρέπει να απολαμβάνουν αλλά και γιατί μόνο μέσα από την εκπαίδευση θα μπορέσουν να αλλάξουν διάφορες ιδέες που κακώς προωθούνται από γενιά σε γενιά και οξύνουν εθνικιστικά φαινόμενα».

No related posts.