Ελληνικά αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά: o τομέας όπου φυτρώνουν οι ευκαιρίες

Αποτελεί κοινή γνώση ότι η οικονομία της Ελλάδας ήταν και παραμένει αγροτική. Με δεδομένα αυτό και τον αγώνα που κάνει η χώρα για να επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης, θα ανέμενε κανείς ότι προσοδοφόροι κλάδοι, όπως αυτός των ελληνικών βοτάνων θα δεχόταν την ανάλογη προώθηση και ενίσχυση, σωστά; Δυστυχώς, όχι, όπως μας ενημέρωσε ο κύριος Ιωάννης Μωραΐτης από την Ένωση Αρωματικών Φαρμακευτικών Φυτών Ελλάδος (Ε.Α.Φ.Φ.Ε.) στα πλαίσια του “Thessaloniki Science Festival”.

Η Ελλάδα διαθέτει μία τεράστια ποικιλία θαυματουργών για την υγεία αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών, τα οποία, όμως, δεν εκτιμώνται από το εγχώριο καταναλωτικό κοινό. Οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην τυποποίηση και εμπορία φυτών όπως το τσάι του βουνού, κρόκο Κοζάνης, κράταιγο και πολλά ακόμη βλέπουν κάθε χρόνο τα κέρδη τους να αυξάνονται κατά 8%-10%, τα οποία, ωστόσο, αποκομίζονται σχεδόν αποκλειστικά από την εξαγωγική δραστηριότητα.

Στο εξωτερικό, τα ελληνικά βότανα κερδίζουν διαρκώς έδαφος στην αγορά, είτε πρόκειται για την ξερή είτε για τη νωπή τους μορφή, αλλά κυρίως για την ελαιώδη, που κοστολογείται και υψηλότερα. Ήδη, εταιρίες όπως ο ΚΟΡΡΕΣ διαπρέπουν, ενώ δυναμική παρουσία έχουν και νεότερες, όπως η Organic Islands.

Γιατί, όμως, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν ποικιλίες τσαγιού εισαγωγής, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει στα ράφια των σούπερ μάρκετ καμία ελληνική επωνυμία; «Το πρόβλημα εντοπίζεται στο marketing. Εάν γίνουν συντονισμένες προσπάθειες, ώστε να ανατραπεί η ιδέα του κόσμου ότι τσάι του βουνού πίνουμε μόνο όταν είμαστε άρρωστοι, τότε θα αρχίσει να αναζητά ελληνικά προϊόντα με αποτέλεσμα να αυξηθεί το μερίδιό τους στην εγχώρια αγορά» εξηγεί ο κ. Μωραΐτης.

Μετά το τέλος της ομιλίας του, ο κ. Μωραΐτης δέχτηκε να απαντήσει και σε μερικές επιπλέον ερωτήσεις:

-Εφόσον, τα οφέλη των ελληνικών φαρμακευτικών φυτών είναι γνωστά, ποιες ενέργειες θα βοηθούσαν, ώστε να τα προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές;
Σαφώς, παρουσιάσεις όπως οι σημερινές βοηθούν πολύ. Κατ’ αρχάς, ακόμα και η παραγωγή φαρμακευτικών φυτών πρέπει να επακταθεί, ώστε αργότερα να αγοράζει ο κόσμος και τυποποιημένα. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που χρειάζεται είναι δημοσιότητα.

-Αν εξαιρέσουμε πολύ μεγάλες εταιρίες του χώρου, φαντάζομαι, ότι ως επί το πλείστον αυτός αποτελείται από μικρομεσαίες. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν;
Πρώτα απ’ όλα η γραφειοκρατία. Αργότερα, λόγω της κρίσης, η χρηματοδότηση τόσο από το κράτος όσο και από τις τράπεζες είναι περιορισμένη. Το μεγαλύτερο, όμως, πρόβλημα είναι η έλλειψη παραγωγής.

-Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που σχεδιάζετε να πάρετε ως Ε.Α.Φ.Φ.Ε.;
Σχεδιάζουμε να πουλάμε προϊόντα των εταιριών-μελών μας, χωρίς κέρδος για εμάς, εννοείται, ώστε να γίνουν ευρέως γνωστές. Ωστόσο, κάτι τέτοιο είναι ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο, καθώς πρέπει να γιγαντώσουμε πρώτα ως οργανισμός, εντάσσοντας περισσότερους παραγωγούς σε αυτόν.

_______

Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Μωραΐτη για τη μικρή, αλλά πολύ όμορφη κουβέντα που μας παραχώρησε.

No related posts.